Nauka czytania szesciolatka
Mój sześcioletni wnuk od ubiegłego roku chodzi do amerykańskiej szkoły(wyemigrował z rodzicami 3 lata temu). Za miesiąc tam jadę i chciałabym nauczyć go czytać i pisać po polsku, bo nie umie, ale po polsku dobrze mówi i rodzice mówią z nim w domu po polsku. Zakupiłam już Pani książeczki "Kocham czytać" i bardzo proszę o radę jak to zrobić najmądrzej, na co zwracać uwagę? Czy może poczekać aż skoczy amerykańska szkołę 12 czerwca, czy robić to równolegle? Ja jestem z wykształcenia chemikiem, więc nie mam fachowego przygotowania. Wnuk czyta już po amerykańsku metoda wyrazową. Bardzo proszę o poradę.
Pytanie przysłała pani Grażyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Grażyno,
może Pani uczyć wnuczka czytać równolegle, bo nauka czytania języka angielskiego jest oparta na innych strategiach. To bardzo ważne, aby dziecko osiągnęło kompetencje w obu językach. Jeśli nie będzie czytać po polsku język angielski (w wersji amerykańskiej) stanie się dla niego dominujący, co nie byłoby korzystne dla rozwoju tożsamości, osobowości i wychowania. Proszę czytać z wnusiem książeczki od 1 do 8 tylko sylaby otwarte (te zakończone na samogłoskę), a potem wrócić do 3 książeczki i czytać połączenia (samogłoska = sylaba otwarta) i dopiero potem rozpocząć kolejne książeczki.
Dzieci bardzo lubią te obrazki i chętnie się uczą. W pakiecie jest też poradnik, który z pewnością Pani pomoże. Jeśli będzie miała Pani wątpliwości proszę pisać do mnie na prywatny adres mailowy, który może Pani otrzymać od moderatorki.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska