2,5 latka i nie wiele mówi
Witam, jestem tatą 2,5 letniej córki. Lenka to energiczna dziewczynka, od 10 m-ca chodzi, od czasu gdy miała 18 miesięcy już nie potrzebuje pieluszki, woła w swoim języku. Jest bardzo kontaktowa mimo że słabo mówi. Natomiast zasób słów ma bardzo niewielki: "mama, tata, pan, chce to, baba, tutu, mniam-mniam" i nic więcej, naśladuje tez niektóre zwierzęta. Będąc u logopedy, gdy miała 2 latka, pani powiedziała że trzeba poczekać, że różnie dzieci się rozwijają. Przekazała też parę ćwiczeń. Minęło pół roku i nadał minimalne postępy, nie chce też ćwiczyć, a gdy mówimy "Lenka powiedz..." to następuje blokada. Nie znosi słowa "powiedz", "mów" ciężko ją zachęcić do ćwiczeń. Proszę o poradę.
Pytanie przesłał Pan Marek

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Marku,
nie wolno prosić dziecko, które nie mówi - "powiedz", bo to jest frustrujące. Najpierw Córeczka musi mieć stymulację słuchową - program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl. Dziecko MUSI SŁUCHAĆ W SŁUCHAWKACH.
Warto także skorzystać z programu "Kocham czytać" - www.we.pl. Więcej na temat programu może Pan przeczytać na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl  Oglądamy z dzieckiem kolejne książeczki i czytamy, czekając na pojawienie się spontanicznego powtarzania.
Należy bardzo intensywnie ćwiczyć, bo jest już bardzo późno, a dziecko, które nie mówi, nie może rozwijać myślenie językowego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska