Pytanie o serię "Kocham czytać"
Mam córeczkę 17 miesięczną, z którą chcę zacząć czytać serię "Kocham czytać". Mała mówi kilka wyrazów (mama, tata, didi (dzidzi), koka (szczotka), kaka(kaczka), pa pa, ne ne (nie), baba, tam ) oraz kilka wyrażeń dźwiękonaśladowczych (bam, aaa (spać), uuu (samolot), brum (auto), aa (lew), mmm(krowa), ), stąd moje pytanie - czy można równolegle czytać książeczkę nr 1 i 2 (samogłoski i wyrazy dźwiękonaśladowcze)? Obawiam się, czy nie będzie dla niej nużące czytanie tylko jednej książeczki. Ile czasu spędzić z jedną książeczką w tym wieku - miesiąc, dwa i dopiero przejść do kolejnej, aż poprzednią będzie umiała w całości? I jeszcze jedno: czy w tym czytaniu Pani książeczek można opisywać krótko sytuację na obrazku i w tę wypowiedź wprowadzić dane wyrażenie/samogłoskę?
Córeczka prawdopodobnie będzie leworęczna (także obserwuję, że chętniej używa lewego oka i lewego ucha), oboje z mężem jesteśmy leworęczni "przestawieni", ja jestem całkiem lewostronna (oko, ucho, noga, ręka), choć nie miałam nigdy problemów w szkole.
Mam jeszcze jedną uwagę - warto byłoby wydać tę serię na książeczkach z tekturowymi stronami, aby łatwo się nie niszczyły, skoro są przeznaczone dla młodszych dzieci.
Pytanie przesłała Pani Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
oczywiście ma Pani rację, że książeczki mogłyby być tekturowe, ale wówczas musiałyby więcej kosztować, a ja chciałam, by były tanie. Tym niemniej pewnie warto napisać mail do redakcji.
Pani intuicje są także prawidłowe wobec metody pracy z małym dzieckiem. Czytamy codziennie nową książeczkę, tak by dziecko się nie znudziło i oczywiście opowiadamy o tym, co jest na obrazku. Zresztą pisałam o tym we wstępie i w podręczniku "Kocham uczyć czytać". Potem znowu wracamy do pierwszej.
Leworęczność nie przeszkodzi Córeczce szybko nauczyć się czytać, ale o tym Państwo sami wiecie z własnego doświadczenia. Trzeba tylko, gdy dziecko zacznie rysować pokazać jej odpowiednie ułożenie zeszytu i na początku zastosować nakładkę na ołówek dla dzieci leworęcznych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska