Lęk przed ubieraniem
DO:Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Witam serdecznie. Od niedawna u mojego czteroletniego synka pojawił się problem z ubieranie się a konkretnie wciąganie ubrań przez głowę. Syn jeszcze niedawno potrafił już sam się ubierać i robił to chętnie natomiast od niedawna gdy przychodzi czas na ubieranie się to dochodzi u niego do histerii, bardzo boi się wciągania ubrań przez głowę jeżeli chodzi u swetry na zamek też mu przeszkadzają zawsze coś go "gryzie". Z tego powodu zaczęłam znowu go ubierać. Na pytanie dlaczego boi się zakładania sweterka przez głowę mówi że boi się ciemności. Ja jednak uważam że nie chodzi o lęk przed ciemnością ponieważ wieczorami nie ma problemu z zasypianie, choć załączam mu małą lampkę (jak zaśnie to wyłączam i gdy obudzi się w nocy to nie ma żadnego problemu z ciemnością). Martwię się tym. Proszę napisać czy to jest "normalne"w tym wieku. Czy mogę mu jakoś pomóc. Jak z nim rozmawiać. Próbuję mu tłumaczyć że założenie sweterka trwa bardzo króciutko, bawimy się też w "ciuciubabkę" ale bez skutku. Zawsze jest tak samo. Czy syn może cierpieć na jakąś chorobę. bardzo proszę o odpowiedzi na moje pytania. Dziękuję. Pozdrawiam.
Pytanie przesłała Pani ALEKSANDRA

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Olu,
Opisana przez Panią trudność nie przypomina żadnej choroby. Dzieci w wieku 4lat często przeżywają różne lęki. Dorosłym mogą wydawać się irracjonalne, nielogiczne itd. Mam wrażenie, że tak właśnie się dzieje z Pani dzieckiem. Gratuluję pomysłu na oswojenie lęku. Zabawa w ciuciubabkę to idealny pomysł. Proponuję również wymyślanie innych zabaw na lęk i radzenie sobie z nim, np. rysowanie potwora strachu i chowanie go do pudełka. Ponad to nie pozostaje Pani nic innego jak nie przywiązywanie nadmiernej wagi do prezentowanego przez dziecko lęku przy samodzielnym ubieraniu się (bo tego nie należy cofać skoro dziecko już tę umiejętność opanowało). Warto dać mu wsparcie kiedy sam zacznie mówić o „zdejmowaniu bluzki i lęku”. Może to Pani zrobić np. tak „rozumiem, że się boisz. Teraz zdejmiemy ten sweterek” i po prostu wykonać czynność. Tego rodzaju lęki same dosyć szybko się kończą, idą w zapomnienie lub zmieniają w inne. Nadmierna uwaga, zbyt duża ilość tłumaczeń lub reagowanie powodowane chęcią uspokojenia mogą nasilić zachowanie.
Mam nadzieję, że wkrótce lęk minie. Trzymam kciuki
Marta Pałuba