Obfite ślinienie
Mam dwóch synów (21 miesięcy), którzy bardzo obficie się ślinią mimo to, iż mają prawie wszystkie zęby. Ponadto wymawiają ok. 10 prostych wyrazów. Wszystko rozumieją, lecz mało mówią. Ostatnio byłam u laryngologa i podobno mają krótkie wędzidełko. Czy krótkie wędzidełko może być powodem silnego ślinienia się i słabej mowy u moich bliźniaków? Ponadto zauważyłam ostatnio, że moi synowie ze sobą rozmawiają w tzw. "swoim języku". Jak im pomóc zacząć mówić i rozwiązać problem ślinienia.
Pytanie przesłała Pani Emilia
cd...
Serdecznie dziękuję za odpowiedź na moje pytanie. Chłopcy piją tylko kaszę na noc z butelki, a w ciągu dnia z kubków niekapków. Wszystkie potrawy gryzą bez problemu, a podczas zabawy faktycznie mają otwartą buzię, z której wręcz cieknie. Smoczków nie mają nawet do snu. Otwarta buzia moim zdaniem nie jest wynikiem zatkanego nosa, bo nawet kiedy nie mają kataru ślina nadal jest. Ostatnio zauważyłam, że w ciągu dnia u jednego z chłopców przez ok 2 godziny śliniak pozostaje suchy, ale potem znowu ślina cieknie.
Z góry dziękuję za poradę.

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Emilio,
krótkie wędzidełko może być przyczyną opóźnienia rozwoju mowy, ale być może chłopcom wystarczy do komunikacji ich "własna" mowa. Można stymulować rozwój mowy programem "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl). Jeśli chodzi o ślinienie, to musiałabym wiedzieć, czy chłopcy gryzą twarde jedzenie, czy piją z kubka. Mam nadzieję , że nie piją już z butelki i nie używają smoczka. Proszę
też sprawdzić czy mają półotwarta buzię podczas zabawy.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
cd...
Droga Pani Emilio,
chłopcy powinni pić z kubeczków zwykłych, to bardzo ważne. Trzeba sprawdzić, czy półotwarta buzia nie jest spowodowana przerostem trzeciego migdałka.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska