Opóźniona mowa, dziecko nie mówi głoski B
Witam. Zacznę od tego ze córka 21 miesięcy pochodzi z rodziny późnomówiącej od strony męża - większość osób tam mówiła dopiero w wieku 3 lat, wcześniej prawie wcale i bardzo niewyraźnie. Nie uważam jednak, że to jest wymówka i szukam pomocy dla córeczki. Mała umie sporo wyrazów dźwiękonaśladowczych, a tak to tylko pojedyncze wyrazy (około 20), jednakże są one bardzo niewyraźne lub przeinaczone - np."śśś" to miś itp. Co istotne - zauważyłam, że nie wymawia w ogóle głoski B, która przecież jest jedną z najprostszych np. banan to "nanan" itp. Czytałam, że taka wada to betacyzm - z czego to wynika i jak jej pomóc? Do tego przy niektórych wyrazach umieszcza język między zęby - podobno tez nieprawidłowo (tak jakby sepleniła). Po skończonym roczku widziała ja logopeda, ale nie stwierdziła nic nieprawidłowego. Nabyłam też serie "Słucham i uczę się mówić"- słuchamy, ale nie ma większych postępów. Zdań mała nie buduje, a dzieci w jej wieku już dużo i wyraźnie mówią. Przyznam, że rano z wygody ciągle pije mleko z butli, a do spania używa smoczka, ale nie ona jedyna przecież. Na co dzień czytam jej, dużo się do niej mówi, chodzi do żłobka. Co robić, jakie badania ewentualnie zrobić (może ma niedosłuch chociaż słyszy nawet szept), jak jej pomoc?
Pytanie przesłała Pani Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
istotnie dziecko dwuletnie mówi już pełnymi zdaniami, dzięki czemu lepiej rozumie świat i uczy się myślenie logicznego. Dlaczego więc Pani dziecko nie miałoby także należeć do tej grupy?
Po pierwsze niestety koniec ze smoczkiem i z butelką (to nic, że inne dzieci piją)
Pani dziecko ma przecież pewne uwarunkowania dziedziczne i już wadę wymowy (seplenienie między-zębowe).
Po drugie, czy córeczka słucha w słuchawkach???? Proponuję także rozpocząć od Zeszytu - W "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze".
Kolejny etap to słuchanie własnych realizacji sylab, tu doskonale się sprawdzają książeczki "Kocham czytać" (www.we.pl). Właśnie wróciłam z tygodniowego pobytu w Szwajcarii gdzie badałam małe dzieci od 2 do 5 roku życia z trudnościami w opanowaniu mowy (z powodu dwujęzyczności). Wszystkie bez wyjątku, bez nakłaniania, pięknie powtarzały sylaby podczas oglądania książeczek.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska