Słaby rozwój mowy u 4 latka
Witam. Mam problem z synkiem, który ma 4,5 lata i słabo mówi. A co dziwne ma brata bliźniaka, który wszystko mówi i już dawno zaczął układać zdania. Jest on wcześniakiem urodzonym w 34 tygodniu ciąży przez cięcie cesarskie. Po porodzie miał robione usg główki i stwierdzono u niego wodniaki podtwardówkowe, które miały się niby wchłonąć. Z rozwojem jego zawsze było trochę kłopotu, późno zaczął siadać i chodzić. Od początku miał problemy z mową, we wczesnym dzieciństwie zaczął mówić mama, tata, baba, dziadzia. A poza tym miał z bratem bliźniakiem swój własny język. Obecnie tendencja ta się utrzymuje, nie uczy nie nowych wyrazów, mimo że wszystko rozumie, potrafi pokazać, a jeśli już coś nazwie to na przykład: żaba to łaba, kot to cyca, mleko to mu, pies to hau, ptak to ci ci, itp. Od września chodzi do przedszkola gdzie jest odludkiem, ciągle się trzyma przy bracie bliźniaku. Od pół roku jeżdżę po specjalistach, ale nikt nie wie co mu jest. Latem użądliła go osa i strasznie spuchł i wylądowaliśmy w szpitalu. Za jakiś cza zrobiłam mu wyniki i wyszło że ma IgE 257IU/ml. Bardzo proszę o poradę. Z góry dziękuję
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
należy prowadzić intensywną stymulację rozwoju mowy - codziennie w domu ok. jedną godzinę.
Prawidłowa artykulacja
1. Program Słucham i uczę się mówić - , „Sylaby i rzeczowniki” „Rzeczowniki - fleksja” (www.arson.pl) - tylko w słuchawkach! - 20 minut dziennie
Stymulacja rozwoju systemu językowego
1. Wczesna nauka czytania - książeczki „Kocham czytać” (www.we.pl) - 15 minut dziennie) - dziecko powtarza, potem wskazuje odpowiednie sylaby, w ostatecznym efekcie samodzielnie odczytuje
2. Utrwalanie umiejętności czytania - „Moje sylabki” (www.wir-wydawnictwo.com)
3. Samodzielne układanie zdań - „Kocham mówić” (www.we.pl)
Stymulacja lewej półkuli mózgu
1. Szeregi i sekwencje oraz Analiza i synteza wzrokowa (www.wir-wydawnictwo.com)
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska