Problem z 2,5 latkom
Witam serdecznie,
jestem mamą 2,5leniej Karinki, od dłuższego czasu moja córka ma bardzo dużo agresji w sobie. Kiedy dostaje karę, strasznie się buntuje. Rozumiem to, bo nikt nie lubi kar, ale ona przy tym strasznie mnie gryzie, kopie, a co najgorsze to bije po twarzy, uderza także strasznie ręką w meble. Kiedy ją łapie za rękę, by stanęła z powrotem do kąta krzyczy, że ją bije wskazując na rękę. Nie wiem co mam robić, bo jej ciosy są coraz bardziej zamierzone - wie gdzie chce mnie uderzyć czy nawet kopnąć. Co mam robić, gdzie popełniam błąd? Proszę o radę!
Pytanie przesłała Pani Joanna

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Joanno,
Dzieci w tym wieku często reagują impulsywnie. W takich sytuacjach wymagają opanowanych, stanowczych dorosłych, którzy spokojnym głosem poinformują dziecko o tym co się dzieje i wyciągną konsekwencje. To bardzo ważne, by za każdym razem gdy Pani córka zachowa się w ten sposób Pani zareagowała dokładnie tak samo. Ważny jest spokój. Nie dozwolony krzyk i przejawy agresji jak ściskanie zbyt gwałtowne i mocne ręki dziecka. Proponuję za każdy razem gdy córka spróbuje Panią uderzyć powiedzieć: "nie zgadzam się byś mnie biła" a następnie "jeśli mnie uderzysz postawię cię na podłodze" gdy dziecko uderzy proszę odstawić dziecko i spróbować je zignorować przez ok. 2 minuty. Po upływie tego czasu proszę powiedzie o swoich uczuciach i powrócić do stałych czynności. Proszę unikać krzyku i zbyt długiego omawiania sytuacji. Dziecko tego nie będzie słyszało. Najważniejsze jednak w takich sytuacjach jest spokój, opanowanie i konsekwencja. Stała, niezmienna reakcja rodzica pozwoli dziecko wypracować ciąg logiczny zdarzeń i ostatecznie wyciągnąć wnioski. Życzę Pani aby stało się to jak najszybciej :-) I proszę się nie martwić większość dzieci w tym wieku tak się zachowuje. To norma aczkolwiek nie oznacza, że ma Pani pozostać obojętna i dać dziecku ciche przyzwolenie na takie zachowanie... to zdecydowanie odradzam.
Trzymam kciuki za konsekwencję i spokój :-)
Marta P.