Wady wymowy
Witam serdecznie! Jestem nauczycielem w oddziale przedszkolnym i w ostatnim czasie zauważyłam, że coraz więcej dzieci ma wady wymowy i nikt na to nie zwraca większej uwagi. W mojej grupie na 17 sześciolatków ośmioro ma wadę wymowy. Mam wrażenie, że rodzice i lekarze pediatrzy bagatelizują te sprawy. Czy jest jakaś szansa na uświadamianie rodziców w kampanii reklamowej tak jak na temat prawidłowego wzrostu, potrzeby szczepień, potrzeby czytania dziecku?
Pytanie przysłała pani Alicja

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Alicjo,
rzeczywiście rodzice i pediatrzy dość beztrosko traktują kłopoty artykulacyjne dzieci. Sądzą, że "same znikną". Trzeba uświadamiać społeczeństwu, że prawidłowa wymowa warunkuje skuteczną naukę czytania i pisania, a także, co niemniej istotne prawidłowe myślenie. To uświadamianie jest naszym wspólnym zadaniem. Ja piszę książki, wykładam, organizuję konferencję, udzielam wywiadów. Tyle mogę. Nauczyciele przedszkola także muszą się do tej krucjaty włączyć, "bo żniwo wprawdzie duże, ale robotników mało". Żadna kampania reklamowa nie zrobi tyle ile praca u podstaw - nauczyciele, logopedzi i świadomi problemu pediatrzy.
Serdecznie dziękuję za list.
Jagoda Cieszyńska