Wymawianie "R"
Dobry wieczór,
Mój synek ma 4 lata, mieszkamy w Niemczech. Dzisiaj mi pani w przedszkolu powiedziała, że powinniśmy iść do logopedy, bo synek zamiast R wymawia L. Czy powinnam się martwić? Nie wiem czy on niema tak, że mówi w dwóch językach naraz. Jak pani myśli co powinnam zrobić? iść do logopedy, czy sama w domu z mężem coś w tym kierunku robić? Dziękuję
Pytanie przesłała Pani Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
musiałabym wiedzieć, czy chłopiec wymawia inne głoski dziąsłowe sz, ż, cz, dż. Jeśli nie to najpierw trzeba wyćwiczyć te głoski, bo taka jest kolejność rozwojowa. Można to zrobić korzystając z programu "Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski" (www.arson.pl). Warunek - chłopiec musi słuchać w słuchawkach.
Problem drugi, to fakt, iż w języku niemieckim głoska "r" wymawiana jest tylno językowo a w języku polskim przedniojęzykowo-dziąsłowo. Oczywiście można uczyć dzieci dwujęzyczne obu wersji głoski, dla każdego języka osobno, ale trzeba zadawać sobie z tego sprawę, że dla czterolatka to nie musi być łatwe. Zwykle dwujęzyczne dzieci polsko-niemieckie realizują polskie "r" po niemiecku, czasem trzeba się z tym pogodzić.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska