Mowa u 2 latka
Witam! Moje dziecko skończy 2 latka za tydzień, ale jego mowa wg mnie pozostała daleko w tyle. Kacper mówi tylko MAMA, NIE MA, BE, TATA, AŁA, NIE ... czasem uda mu się baba, papa, dada, jeje, ata i wszelkie kombinacje tych sylab. Jest bardzo ruchliwy, z rozumieniem poleceń to u niego różnie, wie co do czego służy, świetnie kombinuje z układankami, pokazuje co chce, sygnalizuje siusiu itp. Robi papa, daje buziaka, pokazuje gdzie ma i mówi ała, naśladuje szczekanie psa, gdy go widzi. Ale nie powtarza za mną wyrazów. Gdy poproszę powiedz auto to odpowiada mi a-a. Usiał w 9 miesiącu, raczkował w 11, chodził pewnie w 14 miesiącu, może ma to jakiś wpływ? Ogólnie mało gaworzył. Teraz dopiero zaczyna oglądać książeczki i coś tam "mówi" właśnie typu baba, bebe, bu, łałą, jeje, nie, aja, itp... reaguje na swoje imię, rozumie jak powiem nie wolno, nie ma, daj piłkę czy gdzie pić, ale to tez zależy od tego czy che mnie posłuchać. Czasem się zapomni i tworzy "zdanie" i np ostatnio wyszło mu MAMA NIE MA, NIE MA JEJE :)) Jest złośnikiem, mało przebywa z dziećmi, ale gdy już z nimi jest bawi się doskonale. Co może mi Pani poradzić?
Pytanie przysłała pani Dorota

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto,
dziecko dwuletnie powinno łączyć dwa wyrazy, jeśli obserwuje Pani brak prób tworzenia zdań, koniecznie trzeba rozpocząć ćwiczenia. Tym bardziej, że Kacperek rozwijał się motorycznie z pewnym opóźnieniem.
Wielu rodziców potwierdziło skuteczność terapii przez wczesną naukę czytania. Książeczki "Kocham czytać" (www.we.pl) są przez dzieci bardzo lubiane i motywują je do powtarzania sylab i nowych słów. Warto też zastosować stymulację programem Elżbiety Wianeckiej "Słucham i uczę się mówić"(www.arson.pl). Trzeba tylko pamiętać, że podczas tego programu dziecko musi słuchać w słuchawkach. Wszystkie ćwiczenia rozwojowe są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl)
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska