Czy to może być zaburzenie koncentracji?
Córka chodzi do 2kl. szkoły podstawowej. Nie pracuje na lekcjach. Bardzo często nie robi nic i wszystko przynosi do domu twierdząc, że nie zdążyła. W domu potrafi to zrobić nawet dość szybko i nie zawsze trzeba z nią siedzieć, a czasem wręcz wygania mnie z pokoju, bo chce być sama. Nie słucha nauczycielki, nie chce przepisywać z tablicy.Nauczycielka jest bezradna. Próby przemówienia do ambicji nie odnoszą skutku (jakby nie miała ambicji). Nie pomaga perspektywa kary, ani nagrody. Jak sobie z tym poradzić?
Pytanie przesłała Pani Barbara

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Barbaro,
Z Pani opisu wynika, że dziecko raczej ma trudności z radzeniem sobie z oceną aniżeli koncentracją uwagi. To może świadczyć o zaniżonej samoocenie dziewczynki. Jeśli byłyby to problemy z koncentracją uwagi przejawiałyby się one w każdym środowisku, w którym funkcjonuje dziecko ... bez względu na to czy to dom czy szkoła. Proszę też nie budować perspektywy kary czy nagrody tylko zwyczajnie zastosować to motywowanie. Samo mówienie nigdy nie przyniesie efektów. Proszę jednak pamiętać, że jeżeli to zachowanie jest efektem obniżonej samooceny proponuję przede wszystkim pracować na motywowaniu pozytywnym. Np. za każde wykonane polecenie czy też zrealizowanie zadania dziewczynka otrzymuje punkt. Zdobyte punkty wpisuje w specjalny zeszyt sukcesów. Punkty można przeliczać i nagradzać w domu. Warto też nagrody zróżnicować od ilości zdobytych punktów. Nagrody powinny być ustalone razem z dzieckiem i nie muszą być materialne. To może być np. wydłużony czas oglądania bajki, czy też 15 min. sam na sam z mamą. Negatywną konsekwencją nie wykonania polecenia początkowo może być brak punktu i nic więcej. To wystarczy. Natomiast z czasem może Pani zastosować metodę odbierania punktów wcześniej zdobytych. Tę ostatnią metodę proszę zastosować w ostateczności i po dłuższym stosowaniu pozytywnego oddziaływania na dziecko. Przy okazji polecam konsultację z psychologiem szkolnym lub innym, z poza obszaru szkoły. Proszę również pamiętać, że współpracując z szkołą łączą Państwo siły i dziecko widzi, że szkoła i rodzice stanowią jeden front. To przyspieszy zmianę w zachowaniu dziecka.
Mam nadzieję, że te informacje okażą się przydatne.
Marta Pałuba
psycholog