Gryzaczek
Witam. Mój syn ma 1,5 roku. Jest bardzo ruchliwy, energiczny, prawie cały czas biega. Gdy miał prawie rok zaczął gryźć. Na moich rękach był siniak na siniaku. Szczególnie robił to podczas przytulania. Obecnie syn mniej gryzie dorosłych członków rodziny, gdyż potrafią powiedzieć nie wolno. Niestety ofiarami syna stały się dzieci. Od września syn poszedł do z żłobka, gdzie opiekunki nie potrafią sobie poradzić z małym. Codziennie zgłaszają mi, że syn ugryzł kilkoro dzieci. Syn robi to zazwyczaj w sytuacji gdy się do kogoś przytula, rzadziej robi to w złości. Nie wiem jak mam go traktować w sytuacji gdy ugryzie. Pani w żłobku powiedziała, że nie będzie go karać, bo jest on bardzo grzeczny. Według niej ma on problemy emocjonalne, i to nie jego wina że gryzie, więc nie może go karać. Sama nie wiem co robić.
Pozdrawiam
Pytanie przysłała Pani Asia

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Asiu,
Gryzienie u dzieci w wieku 1,5 - 2/3 lata jest normą. Często dzieci w tym wieku sięgają po to narzędzie jakim jest gryzienie. Rzadko jest to objaw zaburzeń emocjonalnych. Oczywiście nie oznacza to, że ma Pani przejść do porządku dziennego z takim zachowaniem ... "bo to norma". Przede wszystkim proszę się zastanowić co takiego się stało, że dziecko zaczęło gryźć mniej. Może jakieś działanie Pani lub innych dorosłych przyniosło taki efekt. Jeśli uda się Pani wychwycić tę zależność, proszę kontynuować oddziaływanie. Nie mniej jednak ważne jest, aby każdy dorosły zareagował zawsze gdy dziecko ugryzie, w ten sam sposób. I tak naturalną konsekwencją ugryzienia jest odsunięcie dziecka od siebie lub innego Malucha, który stał się ofiarą. Zawsze wówczas powinna być wypowiedziana informacja "nie zgadzam się na gryzienie" ... i nic więcej. Proszę pamiętać, że dziecko przestaje rozumieć, co się do niego mówi jeśli wypowiedź jest zbyt długa. Myślę, też to właśnie się już zadziało. Każdy ugryziony dorosły dał dziecku komunikat, że tego robić nie wolno i dzięki temu zmniejszyła się ilość ugryzień. Małe dzieci nie mają takich umiejętności i same nie powiedzą nie wolno, a co najwyżej same również ugryzą :-). Dlatego ważne jest aby to dorosły zainterweniował wypowiadając to czego nie powiedzą małe dzieci. W konsekwencji dziecko może zostać odsunięte od osoby ugryzionej lub można przestać je przytulać stawiając na podłodze. Tłumacząc jednocześnie czemu tak się zachowujemy, z czego to wynika. Jeśli gryzienie jest objawem silniejszych uczuć, również tych pozytywnych należy dziecku dać inną metodę rozładowania napięcia. Zastępczą. I tak np. w złości zamiast gryźć wolno ci tupać nóżkami, w radości zamiast gryźć można mocno się przytulać lub podskakiwać i klaskać w dłonie.... sposoby mają być dopasowane do dziecka. w żłobku natomiast należy Pani powiedzieć, że gryzienie jest objawem zachowania które nie może być tolerowane i za które dziecko musi ponieść konsekwencję. Tak jak już to pisałam wyżej, podanie krótkiego zdania, wypowiedzianego spokojnym tonem i odizolowanie dziecka na max. 2 min od dzieci lub zabawek jest konsekwencją adekwatną do przewinienia i warto ją stosować. Bez względu na to, że przez większą część dnia dziecko jest grzeczne. Gryzienie nie jest w porządku ani tym bardziej objawem grzecznego zachowania. Proszę również pamiętać, że jeżeli gryzienie przytrafiło się na terenie żłobka, to tam należy wyciągnąć konsekwencje. Pani może wspomóc instytucję przyjmując informację czy też ustalając jednolity sposób reagowania na takie zachowanie. Im częściej konsekwencja będzie taka sama i wystąpi zaraz po zachowaniu tym szybciej zostanie ono zwalczone.
Życzę powodzenia
Marta P.
psycholog