Dziewczynka 5,5 roku zmiękcza wszystkie wyrazy, nie mówi "r"
Witam,
chciałabym się dowiedzieć czy to normalne, że 5,5 letnie dziecko, dziewczynka, inteligentna i bystra, mówi jak trzylatka? Zmiękcza wszystkie wyrazy i nie mówi r? np.: "Plosie pani, a ci Piotluś mozie do mnie psijść?" Czy to minie z czasem, czy wymaga interwencji specjalisty, ćwiczeń, świadomej nauki wymowy? Jest to dziecko mojej przyjaciółki i ona nie widzi w tym żadnego problemu, nie była u logopedy. Mnie jest dosyć niezręcznie sugerować jej jakieś działania tym bardziej, że nie jestem pewna czy trzeba je podjąć ale jeżeli Pani podpowie mi, że należy się tym zająć to porozmawiam z przyjaciółką, kierując się dobrem dziecka.
Pozdrawiam serdecznie.
Pytanie nadesłała Pani Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
ma Pani rację, konieczna jest natychmiastowa interwencja logopedy i rozpoczęcie ćwiczeń w domu. Dziewczynka stoi na progu szkoły, nie będzie mogła skutecznie uczyć się czytać jeśli kłopoty z artykulacją nie miną. Proszę zaproponować koleżance pomoc "Trudne głoski" z programu "Słucham i uczę się mówić" www.arson.pl. To bardzo pomaga uzyskać prawidłową artykulację głosek sz,ż, cz, dż i r. Warunek słuchanie codziennie (15 minut). Można także skorzystać z 3 książeczek z programu "Kocham czytać) - SZYLABY Z SZ Ż, CZ, DŻ I R (www.we.pl)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska