Kłopot z mową u 4 latka
Mój synek w listopadzie tego roku skończy 4 lata. Rozwija się prawidłowo, gdyby nie to, że nie mówi. Wypowiada pojedyncze słowa mam tata dziadzia, itd ale oprócz chce pic, tata siku i takie inne proste nie potrafi powiedzieć prostego zdania. Stara się mocno mi o czymś powiedzieć, jednak ja nic nie rozumiem, a w nim rozwija się złość w danym momencie z niemocy porozumienia się ze mną. Poszliśmy do pani logopedy i nic na razie nie wiem, ponieważ kazała zbadać słuch. Lekarz laryngolog stwierdził ze dziecko ma przerost migdałków do usunięcia, ale słyszy dobrze. Nie wiem co robić wszędzie nas odsyłają, nie wiem jak mu pomoc. Gdy miał półtora roku daliśmy go do prywatnej opieki dla dzieci, coś podobnego do przedszkola jednak były tam dzieci od 5 miesiąca życia i nasz nie rozwinął się wcale, ponieważ nie było nauki śpiewania, czytania, zabaw. Od września pójdzie do zwykłego przedszkola, ale bardzo się martwię ponieważ nikt go nie rozumie a on nie może porozumieć się z dziećmi. Bardzo proszę o rade.
Pytanie przesłała Pani Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
sytuacja jest poważna i należyty natychmiast rozpocząć ćwiczenia. Brak mowy w czwartym roku życia świadczy o poważnych zaburzeniach rozwojowych. Proszę zrobić badania w kierunku wykluczenia afazji dziecięcej.
Najważniejszy jest program słuchowy:
1. "Słucham i uczę się mówić - sylaby i rzeczowniki" www.arson.pl (tylko w słuchawkach, codziennie 20 minut).
2. Wspólne czytanie sylab "Kocham czytać" - www.we.pl Na początek wystarczy 6 pierwszych książeczek "Samogłoski" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i pierwsze sylaby.
3. Program stymulacji wzrokowej "Analiza i synteza wzrokowa" www.wir-wydawnictwo.com
4. Stymulacja lewej półkuli mózgu "Szeregi i sekwencje" www.wir-wydawnictwo.com
Rozwój mowy to rozwój myślenia, a to przecież warunkuje całą przyszłość dziecka. Początki naszej terapii są omówione w artykule Jagoda Cieszyńska -
Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną® , artykuł do ściągnięcia z zakładki "Do pobrania" www.konferencje-logopedyczne.pl
Wczesna nauka czytania stymuluje rozwój mowy oraz kształtuje myślenie i ćwiczy pamięć.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska