Metoda Tomatisa
Szanowna Pani Profesor, mój siostrzeniec (4l.) jest pod opieką logopedy z uwagi na opóźniony rozwój mowy czynnej. Z uwagi na słabe napięcie mięśniowe będzie poddany terapii integracji sensorycznej. Nie widział go jednak rehabilitant, lecz terapeuta integracji. Czy powinien ocenić jego sprawność motoryczną rehabilitant? Urodził się z 1 pkt. APGAR w zakresie napięcia mięśniowego i tak to pozostało bez oceny do dziś. Terapeuta integracji sensorycznej zasugerował, by poddać dziecko terapii Tomatisa. Czy kierunek terapii siostrzeńca jest dobry? Dziękuję za odpowiedź
Pytanie przesłała Pani Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Rzeczywiści najważniejszy w sytuacji opóźnionego rozwoju mowy jest program słuchowy, ale skuteczniejszy jest program opary na języku:
Program słuchowy:
1. "Słucham i uczę się mówić - sylaby i rzeczowniki" www.arson.pl (tylko w słuchawkach, codziennie 20 minut).
2. Wspólne czytanie sylab "Kocham czytać" - www.we.pl Na początek wystarczy 6 pierwszych kiażeczek "Samogłoski" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i pierwsze sylaby.
3. Program stymulacji wzrokowej "Analiza i synteza wzrokowa" www.wir-wydawnictwo.com
4. Stymulacja lewej półkuli mózgu "Szeregi i skewencje" www.wir-wydawnictwo.com
Bardzo się cieszę, że jest Pani matką, która rozumie, że rozwój mowy dziecka , to rozwój jego myślenia, a to przecież warunkuje całą przyszłość dziecka. Proszę zaufać swojej intuicji i pracować z dzieckiem.
Początki naszej terapii są omówione w artykule Jagoda Cieszyńska - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną® , artykuł do ściągnięcia z zakładki "Do pobrania" www.konferencje-logopedyczne.pl
Wczesna nauka czytania stymuluje rozwój mowy oraz kształtuje myślenie i ćwiczy pamięć.
Proszę zwrócić uwagę terapeucie SI, by ćwiczył TYLKO dominująca rękę, a nie obie. Ćwiczenie obu rąk zahamują rozwój lewej półkuli jako dominującej dla funkcji językowych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska