2 latka i mało mówi
Witam Panią. Moja Zuzia ma 2 latka i 2 dni. Zauważyłam u niej, że nie umie sama się bawić, wszędzie z mamą. Fakt, że jest jedynaczka i spędza ze mną najwięcej czasu. Ale martwi mnie fakt, że mówi mama, tata, baba, kotka, hau hau, gdzie, kto tam, sisi, o rany, a kuku, moje(ale niewyraźnie), wstań, siedzę. Nie wiem czy powinna więcej w tym wieku. Gdy jej czytam bajkę słucha, ale tylko wybrane przez siebie, ale np. nie umie pokazać gdzie znajdują się na obrazku znane przez nią zwierzęta bądź przedmioty, oprócz psa i kota i kury i kaczki. Chcę dodać, że jest po tacie leworęczna. Urodziła się malutka(2400 i 48cm) miała 10p, ale urodziła się 14 a nie 25 sierpnia jak powinna. Pediatra mówiła, że będzie z 1 miesiąc wolniej rozwijała się od rówieśników czy to może być również efektem jej późniejszego mówienia?
Pytanie przesłała Pani Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
Słusznie się Pani niepokoi, bo dwuletnie dziecko powinno się posługiwać zdaniami. Proszę natychmiast rozpocząć stymulację rozwoju mowy.
Najważniejszy jest program słuchowy:
1. "Słucham i uczę się mówić - sylaby i rzeczowniki" www.arson.pl (tylko w słuchawkach, codziennie 20 minut).
2. Wspólne czytanie sylab "Kocham czytać" - www.we.pl. Na początek wystarczy 6 pierwszych kiażeczek "Samogłoski" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i pierwsze sylaby.
3. Program stymulacji wzrokowej "Analiza i synteza wzrokowa"
www.wir-wydawnictwo.com
4. Stymulacja lewej półkuli mózgu "Szeregi i skewencje"
www.wir-wydawnictwo.com
Bardzo się cieszę, że jest Pani matką, która rozumie, że rozwój mowy dziecka, to rozwój jego myślenia, a to przecież warunkuje całą przyszłość dziecka. Proszę zaufać swojej intuicji i pracować z dzieckiem.
Początki naszej terapii są omówione w artykule Jagoda Cieszyńska - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®, artykuł do ściągnięcia z zakładki "Do pobrania" www.konferencje-logopedyczne.pl
Wczesna nauka czytania stymuluje rozwój mowy oraz kształtuje myślenie i ćwiczy pamięć.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska