Zacinanie u 2,5 letniej dziewczynki
Szanowna Pani Profesor, moja córka wcześnie zaczęła mówić. Mówiła zawsze wyraźnie, poprawnie konstruując zdania. W wieku 2 lat mówiła pełnymi zdaniami. Jest dzieckiem rozmownym i bardzo kontaktowym i dość żywym. Córka ma alergię, która spowodowała rozwinięcie się astmy. Dwa tygodnie temu miała drugi atak duszności ( pierwszy miał miejsce 2 miesiące temu ale jego przebieg był łagodniejszy). Najprawdopodobniej w wyniku stresu związanego z tym ciężkim dniem córka zaczęła się zacinać. Teraz dwa tygodnie po ataku zacinanie zdaje się ustępować, nasilając się czasem (ale w mniejszym zakresie) w chwilach zdenerwowania. Chciałam się dowiedzieć, czy są jakieś działania, które powinniśmy podjąć, czy może powinniśmy poczekać i zobaczyć jak sytuacja się dalej rozwinie?
Pytanie przysłała pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
należy podjąć terapię natychmiast, aby reakcje nerwicowe się nie utrwaliły. Atak duszności nie był bezpośrednią przyczyną zacinania, a jedynie przyśpieszył pojawienie się reakcji wskazujących na pewną słabość układu nerwowego.
Zalecane ćwiczenia:
1. Codziennie przed zaśnięciem śpiewać dziecku piosenki do prawego ucha.
2. Włączyć program E. Wianeckiej "Słucham i uczę się mówić" - sylaby i rzeczowniki(www.arson.pl) . Dziecko musi słuchać sylab PRZEZ SŁUCHAWKI!
3. Wyeliminować z diety cukierki, czekoladę i ciastka oraz ostre przyprawy (czipsy wykluczone!)
4. Pilnować 10 godzinnego nocnego snu
5. Codziennie spacer na świeżym powietrzu
6. Oglądanie telewizji ograniczyć do jednej, kilkuminutowej bajki na dobranoc
7. Zachęcać dziecko do zabawy plasteliną i farbami
Proszę nie lekceważyć objawów niepłynności mowy.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska