Mowa półtoraroczniaka
Córeczka ma ukończone półtora roczku i w porównaniu z innymi dziećmi bardzo mało mówi. Wydaje mi się też, że sepleni, bo wkłada język miedzy zęby jak chce coś powiedzieć, przy głosce L wysuwa języczek poza buzie. Mówi mama, tata, da(daj) mniam mniam, lala, naśladuje trochę odgłosów zwierząt, ale ogólnie to coś pokrzykuje i mówi po swojemu. Widziało ja 2 logopedów, nic nie stwierdzili - jedynie lekkie obniżenie napięcia mięśni okolowargowych, gdyż ma często otwarte usta i zaproponowali wykluczenie smoczka, by spionizowac język. Ogólnie jednak mówili, że wszystko jest w porządku. Jednak smoczka córka odstawić sobie nie daje. Martwię się, bo są dzieci, które w tym wieku już maja w swoim słowniku po kilkadziesiąt wyrazów. Proszę panią doktor o zaproponowanie jakichś książeczek, które warto by jej kupić do pracy z nią lub zabawy stymulujące.
Pytanie przesłała Pani Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
proszę iść na spacer z dzieckiem i wrzucić smoczek do rzeki lub wmówić, że zjadł piesek sąsiadów. Proszę wprowadzić picie z kubeczka i chrupanie marchewki, jabłka i skórek chleba.
Najlepsze do stymulacji w sytuacji opóźnienia rozwoju mowy są książeczki "Kocham czytać" (www.we.pl). Na początek wystarczy 6 pierwszych książeczek "Samogłoski" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i pierwsze sylaby.
Bardzo się cieszę, że jest Pani matką, która rozumie, że rozwój mowy dziecka , to rozwój jego myślenia, a to przecież warunkuje całą przyszłość dziecka. Proszę zaufać swojej intuicji i pracować z dzieckiem.
Początki naszej terapii są omówione w artykule Jagoda Cieszyńska - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną , artykuł do ściągnięcia z zakładki "Do pobrania" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Wczesna nauka czytania stymuluje rozwój mowy oraz kształtuje myślenie i ćwiczy pamięć.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska