Lęk przed TV
Witam. Moja 2,5-letnia córeczka reaguje histerią, widząc telewizyjną bajkę czy w ogóle włączony telewizor. Nigdy nie oglądała bajek brutalnych, pełnych jakichś potworów czy innych postaci mogących budzić strach - próbowaliśmy jej włączać jedynie bajki "ciepłe", pozytywne. Przez pewien czas nawet je akceptowała - pod warunkiem, że jedno z rodziców (zazwyczaj mama) siedziała obok i też oglądała. Nie mogłam jednak odejść od Małej ani na krok. Teraz jest jeszcze gorzej, bo każda próba włączenia bajki kończy się strasznym płaczem. Właściwie nie wolno nam w ogóle włączać TV. Bardzo się niepokoję. Nie mam pojęcia, dlaczego tak się dzieje. Mała nigdy nie widziała w TV czegoś, czego mogłaby się przestraszyć. Bardzo proszę o komentarz.
Pytanie przesłała Pani Mila

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Ciekawi mnie kto Państwu zabrania oglądać TV i mam nadzieję, że to nie jest Pani córeczka. Jest zdecydowanie za mała na to by decydować o funkcjonowaniu całej rodziny. Odnosząc się jednak do samego problemu chciałabym Pani zwrócić uwagę na fakt, że dziecko jest w takim wieku, kiedy zupełnie nie odróżnia fikcji od rzeczywistości. Oglądanie choćby miłych, „ciepłych” bajek w telewizji może być dla niej bardzo frustrujące i napawające lękiem. Ona bowiem może nie rozumieć dlaczego w czarnym zazwyczaj pudełku siedzą istoty, które się ruszają, mówią i śpiewają. Wyobraźnia dziecka jest bardzo zawiła, a i sposób rozumowania w tym wieku daleki od dorosłego. Najprostsza rada jest taka: najwyraźniej Pani dziecko nie jest jeszcze gotowe na oglądanie TV – nie ma więc co jej zachęcać. Proszę mi wierzyć, że wkrótce będzie Pani trudno ją od tego telewizora odciągnąć.
Pozdrawiam
Marta Pałuba