Nagłos wyrazów
Witam. Mój 4-letni synek wypowiada kilka słów: mama, tata, auto, koło, a w pozostałych tylko nagłos. Zdiagnozowano u niego opóźniony rozwój mowy, zaburzenia rozwojowe, jednak nie mam konkretnej diagnozy i nie wiem, co może być przyczyną takiej wymowy? Badanie słuchu i neurologiczne w porządku. Łukaszek zna wiele liter, próbuje czytać głoska po głosce, dobiera identyczne obrazki, zdecydowanie posługuje się prawą ręką, ma problemy z koncentracją. Jak mu pomóc? Bardzo proszę o poradę. Czy wczesna nauka czytania mogłaby dać efekty?
Pytanie przesłała Pani Jolanta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Jolu,
przede wszystkim proszę zaprzestać nauki czytania głoska po głosce, to nie tylko nieskuteczna, ale wręcz szkodliwa metoda. Nauka czytania będzie oczywiście najważniejszą częścią terapii Łukaszka, ale należy to robić jedynie sylabami. O początkach nauki czytania metodą sylabową - symultaniczno-sekwencyjną może Pani przeczytać w na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl (zakładka "Do pobrania"). Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwenycjną poprawi koncentrację Synka, ale trzeba pamiętać także o innych stymulacjach rozwojowych (analiza i synteza wzrokowa, sekwencje - można skorzystać z pomocy www.wir-wydawnictwo.com).
Jako stymulację rozwoju mowy polecam program E. Wianeckiej "Słucham i uczę się mówić - sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska