Dlaczego 3-latek moczy się w dzień i w nocy?
Witam,
dlaczego mój syn moczy się zarówno w dzień jak i w noc? Przedtem tego nie robił, wołał, normalnie szedł do ubikacji. Przeprowadziliśmy się do miasta, kilka dni było dobrze, a teraz nawet, gdy się zapytam, to twierdzi zaparcie, że nie chce, a za chwilę mokre majtki i spodnie. Proszę, tłumaczę, staram się nie krzyczeć, bo to nie pomaga. Nagradzania nie próbowałam, bo to i tak nie pomoże. Nie mam już pomysłu. Nie jestem z jego ojcem, zamieszkaliśmy z partnerem, syn za nim jest i lepiej się jego słucha niż mnie. Proszę o pomoc. Dziękuję i pozdrawiam.
Iwona

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
sytuacja, jaką Pani opisuje, świadczy o silnych emocjach przeżywanych przez dziecko. Chłopiec jest zbyt mały, by opowiedzieć o swoich lękach i trudnościach z oswojeniem się z tak wieloma zmianami, jak przeprowadzka i zmiana sytuacji rodzinnej. Wiele z tych emocji może być przez niego nieuświadamianych, ale one są. Częste moczenie się jest tego bezpośrednim dowodem. Proszę nie lekceważyć tego, co się dzieje. Synek potrzebuje dużo ciepła, zrozumienia i cierpliwości. To bardzo małe dziecko. Myślę, że warto byłoby, gdyby mogła Pani skorzystać z pomocy doświadczonego psychologa dziecięcego, który szczegółowo wytłumaczy Pani to, co przeżywa synek oraz udzieli wskazówek jak mu pomóc. Znaczenia nagrody - o której napisała Pani, że i tak nie zadziała - również nie powinna Pani ignorować. Ma ona duże znaczenie.
Agnieszka Sokołowska