Przedszkole
Witam serdecznie,
mam problem, ponieważ dowiedziałam się wczoraj, iż mój niespełna 4-latek jako jedyny został "wyrzucony" do nowej grupy... O fakcie dowiedziałam się od wychowawcy, że synek jest na innej liście i dyrekcja nie widzi problemu... Próbowałam wczoraj i dziś się dostać do dyrektora, ponieważ w lipcu byłam poinformowana, że grupa zostaje bez zmian. Synek jest bardzo związany z grupą i wychowawcami. Miał ostatnio dużo stresów, a ta sytuacja mu nie pomaga i nie chce słyszeć, że ma iść do nowej grupy... Co mogę zrobić? Jakie mam prawa?
Kasia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Proszę przeczytać bardzo dokładnie statut przedszkola. Powinny tam znaleźć się wszystkie informacje dotyczące organizacji działania placówki, a także praw rodziców, w tym np. brania pod uwagę ich zdania w ważnych sprawach dotyczących dziecka. Jeżeli znajdzie Pani tam taki punkt, to warto się na niego powołać.
Oprócz tego obowiązującym przedszkole dokumentem jest rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowej organizacji pracy publicznych szkół i publicznych przedszkoli z dnia 17 marca 2018 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 649) z późniejszymi zmianami.
W tym roku szkolnym ministerstwo na liście najważniejszych zaleceń do pracy (tzw. priorytetów) umieściło właśnie szczególnie stwarzanie warunków do udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce. Nieoczekiwane przesunięcie dziecka do innej grupy, bez uzasadnionego powodu i wbrew woli dziecka nie jest czymś co można zaliczyć do dbania o dobrostan psychiczny dziecka. Jest to istotny argument.
Przysługuje Pani prawo do odwołania się od decyzji dyrektora, co należy uczynić na piśmie, przedstawiając swoje argumenty przeciwko tej decyzji i wnioskując o wskazanie powodów, dla których dyrektor taką decyzję podjął, przesuwając dziecko do innej grupy jako jedyne (fakt taki rodzi w dziecku poczucie wykluczenia, bycia kimś nieważnym). W przypadku odmownej odpowiedzi dyrektora, może Pani w dalszej kolejności zwrócić się do organu nadzorującego, tj, kuratorium, ale proszę póki co dążyć do rozwiązania sytuacji na miejscu.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska