Nagła zmiana zdania
Witam,
mam pytanie: moja 2-letnia córka bardzo często i szybko zmienia zdanie. Do tego stopnia, że bez przyczyny wpada w szał. Np: przyjdzie i powie, że chce pić, ja odpowiadam, że wezmę butelkę i naleję wody, to ona nagle rzuca się na ziemię z rykiem, że "pić nie"... Więc odkładam i wtedy znów krzyczy "ja pić, ja pić"... To jeden z przykładów i moje pytanie, czy to normalne zachowanie dwulatki? Mam starszego o rok syna i nie miałam takich problemów.
Pozdrawiam
Izabela

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
tak, tego rodzaju zachowania zdarzają się dzieciom w tym wieku, co wynika ze specyfiki rozwoju. Pomocne dla dziecka w podejmowaniu decyzji przy pojawiającej tego rodzaju labilności emocjonalnej może być dawanie ograniczonego wyboru, tzn. zamiast: czy chcesz...? zrobimy tak...? , proszę spróbować odpowiadać: Nalać Ci wody do niebieskiego kubka czy do zielonego?, albo zamiast: Co chcesz zjeść na kolację?, lepiej powiedzieć: "Jaką chcesz kanapkę  - z serkiem czy z szynką?". U dwulatka taki wybór powinien być ograniczony do dwóch elementów, nie więcej.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska