Warszawa

Porady naszych Ekspertów

5-latek nie mówi dialogiem

Witam,

jestem mamą 5-letniego Szymonka. Dziecko urodziło się w 41 tyg., dostał 10 pkt w skali Apgar. Od 2 lat dziecko jest pod stałą opieką logopedy, ma wczesne wspomaganie rozwoju na lekki niedosłuch ze względu na częste wysiękowe zapalenia uszu spowodowane przerostem migdałka gardłowego, który w wieku 3,5 lat miał wycięty. Posługuje się wieloma wyrazami, zdarza mu się, że składa dwa, trzy wyrazy w zdania. Lubi być przytulany. Odpowiada na zadane pytanie wyrazem i nie zadaje sam pytań. Nie ma dłuższego dialogu. Wykonuje polecenia. W przedszkolu podobno bardzo mało mówi, mniej niż w domu. Ma momenty, że jednego dnia mówi więcęj za pomocą wyrazu, dwóch lub trzech łączonych w króciutkie zdanie. Lubi rysować np. domek, autko, kotka. Układa puzzle, bawi się klockami, jeździ pociągiem, autkami. Na grupowej terapii logopedycznej bawi się z dziećmi, jednak w przedszkolu jest to sporadyczne. Utrzymuje kontakt wzrokowy, pokazuje palcem. Jak patrzy w okno i widzi kotka, to powie, że idzie kot. Załatwia potrzeby fizjologiczne od 3. roku życia, samodzielnie je, pije. Neurologicznie jest w porządku, EEG prawidłowe, ma tylko obniżenie napięcia mięśni. Nie ma problemów z chodzeniem, biega itd., audiolog stwierdził obniżenie obwodowego narządu mowy. Czasem zjada końcówki wyrazów, np. piłka - kika albo pomidor to bibidon, ale nie wszystkie. Proszę o poradę jak pomóc dziecku i co to za schorzenie? Były różne diagnozy, afazja motoryczna, autyzm atypowy, psychiatra wstępnie wykluczył autyzm, drugi natomiast się waha, mówi o pojedynczych cechach autyzmu, co nie oznacza, że go ma. Od roku dziecko ma terapię metodą krakowską.

Pozdrawiam
Iwona
mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny

mgr Magdalena Gaweł

psycholog kliniczny

Odpowiedź:

Szanowna Pani,

 

diagnoza przez Internet jest niemożliwa, ale opis trudności Pani synka wskazuje na alalię, zakłócenie rozwoju mowy ma też zapewne związek z przerostem migdałka gardłowego. Problemy z funkcjonowaniem w grupie przedszkolnej są prawdopodobnie wtórne do zaburzenia, synek z powodu opóźnionego rozwoju mowy "nauczył" się unikać innych dzieci. Bez względu na rozpoznanie, należy kontynuować terapię. Metoda Krakowska świetnie się sprawdza w takich przypadkach, proszę jednak pamiętać, że oprócz zajęć z logopedą, niezbędna jest również praca z dzieckiem w domu.

 

Z poważaniem

Magdalena Gaweł


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć