Powrót dzieci do grupy trzylatków
Witam,
mój syn od września 2017 rozpoczął etap przedszkolny od grupy 3-latków, w lutym kończy 5 lat. Ze względu na fakt, iż do przedszkola przyjęto 1,5 grupy nowych trzylatków, Pani dyrektor postanowiła rozdzielić jedną z grup i padło na grupę mojego syna. Zatem od września połowa jego grupy trafi do nowo przyjętych trzylatków, a połowa do grupy już 4- i 5-latków. Mam olbrzymie obawy i myślę, że w takiej grupie dzieci 4-letnie, w tym mój syn, nie rozwiną się. Oczywiście trzylatki zyskają na połączeniu takiej grupy, bo będą brały przykład ze starszych dzieci, ale boję się, że moje dziecko utknie w miejscu, jeśli chodzi o rozwój intelektualny. W końcu trzylatki i czterolatki, a zaraz już pięciolatki, mają inne potrzeby rozwojowe. Poza tym trzylatki potrzebują okresu adaptacyjnego, potrzebują więcej uwagi ze strony wychowawcy. Boję się, że nowa wychowawczyni (nadmieniam, że to młoda osoba z małym doświadczeniem) nie poradzi sobie z przekazaniem dwóm różnym grupom wiekowym materiału adekwatnego do poziomu każdej z grupy. Obecna wychowawczyni wyjaśnia, że wydawnictwa sprzedają już książki dla grup mieszanych, więc ten pomysł na pewno się sprawdzi.
Iga

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Igo,
trudno przesądzić z góry jak potoczą się losy tej grupy przedszkolnej. Poza wiekiem, istotne znaczenie ma poziom indywidualnego rozwoju psychomotorycznego dzieci. Bez wątpienia ma Pani rację, że dzieci starsze więcej zyskują w kontakcie z równolatkami niż z maluchami, ale jeżeli to nie jest tak, że trzylatków będzie dwudziestka, a czterolatków piątka, nie powinno to mieć decydującego znaczenia. Natomiast istotne jest zadbanie przez kadrę o realizację innego rodzaju zadań, gdyż - jak Pani słusznie zauważyła - zarówno możliwości, jak i potrzeby umysłowe dzieci trzyletnich i czteroletnich (a w tym przypadku nawet prawie pięcioletnich!) są inne.
Być może wychowawcy planują realizować zajęcia dydaktyczne w podgrupach. Proszę o to zapytać. Drugą ważną organizacyjnie rzeczą są takie kwestie jak plan dnia: czy dzieci będą miały drzemkę (zwykle 4- i 5-latki już jej nie potrzebują), jak wyglądać mają wymagania co do samoobsługi (tu też inaczej u maluchów i starszaków)? To na pewno nie będzie łatwe, ale jeśli Pani przedszkole ma doświadczenie i dobrze zaplanowaną pracę, może to się uda dobrze przeprowadzić.
W kwestii uwstecznienia rozwoju jest to możliwe wyłącznie w sytuacji, gdyby dzieci młodsze znacznie przeważały liczebnie. Wówczas starsze mogą naśladować regresyjnie niektóre zachowania. Nie jest  to jednak proces trwały i nieodwracalny. W takiej sytuacji warto zadbać o zróżnicowane kontakty ze starszymi dziećmi spoza przedszkola, co powinno pomóc zapobiec naśladowaniu zachowań dzieci młodszych.
Agnieszka Sokołowska