Dziecko z listopada zostaje w maluchach
Witam,
mój syn jest z listopada 2014 r. Obecnie chodził do przedszkola do grupy maluchów i od września ma pozostać w grupie maluchów, bo dla niego nie starczyło miejsca w grupie średniaków z rówieśnikami i ma pozostać z dwudziestoma dziećmi 2015 r. I ma być pięcioro dzieci z 2014 roku z końca roku. Pani dyrektor przyjęła nowe dzieci z roku 2014 i twierdzi, że są starsi od mojego syna i oni mają pierwszeństwo do średniaków, a mój syn musi zostać drugi rok w maluchach. Jakie ja mam prawa? I jak mam się do tego ustosunkować? Bo obecnie czujemy się z mężem niesprawiedliwie, gdyż moje dziecko nie zostanie ze swoimi rówieśnikami.
Olga

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
przydział dzieci do grup przedszkolnych powinien odbywać się przede wszystkim zgodnie z dobrem dziecka (co powinno być rozważane indywidualnie przez Radę Pedagogiczną), ale i możliwościami danej placówki (stąd czasem powstają grupy łączone np. 3 i 4-latków). Przy łączeniu dzieci w grupy zbliżone wiekowo decydujące znaczenie powinien mieć poziom dojrzałości społeczno-emocjonalnej i poznawczej dziecka (np. poziom rozwoju mowy, rodzaje podejmowanych zabaw, aktywność na zajęciach edukacyjnych). Jeżeli dzieci prezentują podobny poziom dojrzałości, drugim kryterium jest wiek.
Jeśli chodzi o podstawę prawną są to dokumenty, takie jak:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe, przepisy wprowadzające (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59)
3. Statut Przedszkola (dokument wewnętrzny w Państwa przedszkolu).
Agnieszka Sokołowska