Zaburzenia zachowania
Dzień dobry,
córka w wieku 3. lat diagnozowana pod kątem autyzmu, ostateczna diagnoza: zaburzenia SI. Przez 4 lata wczesne wspomaganie rozwoju. Efekty zadowalające. Jako 7-latka poszła do szkoły. Radzi sobie świetnie, jedna z lepszych w klasie, jeżeli chodzi o wiedzę, naukę. Pojawiają się jednak inne kłopoty. Córka ma obecnie 10 lat. Kłamie na każdym kroku, ma problem z podstawowymi czynnościami typu umycie się, uczesanie czy wyniesienie śmieci. Na pytanie, czemu czegoś nie zrobiła, mówi "nie wiem". Nie jest obciążona domowymi obowiązkami. Jedynie wynoszenie śmieci, wyjście z psem i posprzątanie swojego pokoju raz w tygodniu. Na rozmowy reaguje płaczem, krzykiem, wręcz histerią. Dodatkowo w ostatnim czasie z błahego powodu pokłóciła się z koleżanką i rzuciła się do bicia. Nie dajemy sobie rady, tłumaczenie na spokojnie, rozmowy, kary nie skutkują ani trochę. Rozważam wizytę u psychiatry.
Sylwia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
często zdarza się rodzicom dzieci, z którymi "coś się działo", kiedy były małe, że zostaje im tendencja do wypatrywania symptomów zaburzenia rozwoju u swoich dzieci jeszcze przez długi czas. To naturalne zjawisko, wynikające z lęku o dziecko. Pani opis wskazuje na to, że Państwo wraz z córką pokonaliście trudności rozwojowe ze wczesnego okresu dzieciństwa i mała radzi sobie już dobrze. Obecne trudności, jakie Pani opisała, wskazują raczej na zachowania związane ze zbliżającym się okresem dojrzewania oraz typowe trudności wychowawcze, zdarzające się u prawie każdego dziecka w różnych okresach rozwoju i o różnej sile natężenia objawów u poszczególnych dzieci.
Zanim uda się Pani po poradę do lekarza psychiatry, sugerowałabym spotkanie z psychologiem dziecięcym, który będzie mógł ukierunkować Pani obawy - rozwiać je lub ewentualnie potwierdzić potrzebę wizyty lekarskiej. Psycholog może również wskazać skuteczne sposoby rodzicielskiego postępowania wobec zachowań, jakie teraz prezentuje córka.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska