Plac zabaw a dziecko
Witam,
czy czas spędzony na placu zabaw jest dziecku aż tak bardzo potrzebny? Dziecko ma kontakty z innymi dziećmi, ma młodszego brata, chodzimy do różnych sal zabaw. Jednak place zabaw najlepiej omijałabym z daleka. Moje dziecko jest bardzo ruchliwe i komunikatywne. Uwielbia szaleć z dziećmi, więc na placu zabaw inne matki krzywo na niego patrzą i komentują. Nie mam ochoty tam chodzić, a innego w pobliżu nie ma. Więc jak mogłabym inaczej urozmaicić mu czas? Syn ma 3 latka.
Anna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
plac zabaw to tylko jedna z atrakcji towarzyszących rozwojowi dzieci. Nie musi się Pani obawiać, że bez placu zabaw Pani dziecko odniesie niepowetowane straty rozwojowe. Jeżeli chciałaby Pani urozmaicić mu czas, ograniczając jednocześnie pobyt na placu zabaw, jest naturalnie wiele możliwości. Aktualnie panująca pora roku sprzyja innym aktywnościom na dworze. Proszę może pomyśleć o regularnej grze w piłkę nożną. Dziś organizuje się takie treningi już dla bardzo małych dzieci. Warto też wziąć pod uwagę naukę pływania na basenie. Wszystko, co będzie wymagało dużo ruchu, będzie dobre dla Pani trzyletniego synka. Jednocześnie proszę pamiętać, że mózg dzieci nadmiernie ruchliwych nie powinien mieć tego ruchu za dużo. Potrzebuje treningu koncentracji uwagi. To nie działa tak, że trzeba dziecko "wybiegać" aż padnie. Owszem, dużo tego ruchu potrzeba, ale trening koncentracji jest ogromnie ważny, co przyda się już w przedszkolu. Zatem zajęciom ruchowym powinny towarzyszyć  takie jak np. rysowanie kredą na chodniku, układanie ścieżek z kamyków, zabawy w chowanego i typu "raz, dwa, trzy, baba Jaga patrzy", szukanie ukrytych przedmiotów, rozpoznawanie różnych liści itp.
Serdecznie życzę powodzenia!
Agnieszka Sokołowska