Wyprowadzanie dzieci do szatni za niegrzeczne zachowanie w przedszkolu
Witam,
mamy problem z Panią przedszkolanką, która ewidentnie nie radzi sobie z dziećmi. Przedszkolaki mówią rodzicom, że za niegrzeczne zachowanie Pani wyprowadza dzieci do szatni i tam zostają same. Przedszkole znajduje się na drugim pietrze, w szatni jest okno i blisko drzwi wyjściowe z przedszkola. Szatnia to osobne pomieszczenie bez drzwi, ale tak usytuowane, że nie ma możliwości widzenia dziecka, które tam jest. Po za tym, gdy dziecko jest głośno, Pani intensywnie uderza talerzami muzycznymi, czego dzieci się boją. Czy to normalne kary jakie stosowane są w przedszkolu? Ta Pani jest na zastępstwo. Jak można sprawdzić czy ma odpowiednie kwalifikacje do zajmowania się dziećmi?
Karolina

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
metody stosowane przez nauczycielkę w przedszkolu nie tylko nie są prawidłowe, lecz wręcz skandaliczne. Naruszają dobro dzieci. Świadczą o bezradności i braku elementarnych kompetencji tej Pani do pracy z dziećmi. Rolą nauczyciela dzieci w wieku przedszkolnym jest m.in. budowanie ich ufności do dorosłych, zapewnianie dzieciom bezpieczeństwa, dbanie o to, by w przedszkolu czuły się dobrze. Trudno tak się czuć, jeśli ktoś im wali talerzami muzycznymi w uszy.
Żadna z osób pełniących opiekę nad dziećmi nie ma prawa zostawić dzieci bez opieki choćby na moment tak w przedszkolu, jak i w żłobku czy w szkole. Wyprowadzanie dzieci za karę do szatni jest poważnym zarzutem w kontekście zaniedbań w sprawowaniu opieki.
Kwalifikacje tej Pani do pracy w zawodzie mogą Państwo sprawdzić, prosząc dyrektora placówki o okazanie dokumentów, na podstawie których została zatrudniona. Jeśli dyrektor odmówi, wyższą instancję, do której mają Państwo prawo zwrócić się również z prośba o przeprowadzenie kontroli nadzoru pedagogicznego w przedszkolu, stanowi kuratorium oświaty. Jeżeli przedszkole, o którym mowa, to "prawdziwe przedszkole", a nie np. punkt przedszkolny (bo tam z dyplomami bywa różnie), Pani nauczycielka mogła zostać zatrudniona na podstawie dyplomu mgr wychowania przedszkolnego. To jest tytuł uprawniający do pracy. Jednak dyplom, a wiedza i umiejętności niestety czasami nie idą ze sobą w parze, jak widać na przykładzie opisanego przez Panią przypadku.
Życzę powodzenia!
Agnieszka Sokołowska