5-latek wyciera wszystkie przedmioty i siebie
Witam,
jestem mamą 5-latka, który prezentuje bardzo dziwne i niepokojące mnie zachowania. Ma 3 lata młodszą siostrę. W wieku 2,5 lat próbowaliśmy, aby poszedł do żłobka, jednak nie zaaklimatyzował się. Potem zostawał ze mną w domu i z siostrą. Chcielibyśmy, aby w tym roku, jako 5-latek, poszedł do przedszkola. Ale tak: w lipcu zeszłego roku skarżył się, że lepią mu się ręce, że są gorące. Przestał jeść wszystkie słodycze. Posługiwał się tylko widelcem lub każde jedzenie musiało być zawinięte w papierek. Takie zachowanie trwało 3 miesiące. Potem się unormowało i kiedy wydawało mi się, że jest już dobrze wszystko, znowu dziwne zachowanie wrociło: w tej chwili wyciera ręką każdą zabawkę lub przedmiot, który dotknie ktoś inny. Jeśli np. poda komuś "cześć", natychmiast wyciera ręce. Jeśli np. przytuli się do niego siostra lub ja chcę go przytulić czy tato, natychmiast potem się wyciera ręką lub rękawem. Cały czas wstrzymuje kupkę, teraz jeszcze doszło do tego wstrzymywanie moczu. Jest bardzo inteligentnym dzieckiem, bardzo dużo wie, bardzo dużo czytamy. Zawsze staram się poświęcać mu dużo czasu, bawić się, czytać, organizować czas poza domem. Bardzo się martwię, staram się nie zwracać uwagi na to wycieranie, ale jest to bardzo martwiące. Podaje magnez z witaminą B6 i kwasy omega 3. Syn ma bardzo wybiórczą dietę, je bardo mało, nie uznaje owoców i warzyw. Nie wiem, czy mam czekać czy skonsultować dziecko z jakimś specjalistą? Chodzimy do logopedy, ponieważ synek ma problem z r, sz i cz. Proszę o pomoc, bo bardzo się martwię.
Katarzyna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
uważam, że zdecydowanie nie ma na co czekać i  powinna Pani skorzystać z profesjonalnej porady. Pomóc może kilku specjalistów. Przede wszystkim warto udać się do terapeuty integracji sensorycznej, a wykonane tam testy poprzedzić szczegółowym wywiadem nt. obserwowanych przez Panią trudności o charakterze dotykowym i być może też węchowym.
Wybiórcza dieta i towarzyszące temu fiksacje związane z robieniem siku i kupy to powód, by udać się do dietetyka - specjalisty od dzieci. Być może jakaś konkretna suplementacja pomoże.
Nie napisała Pani o tym ani wprost, ani zbyt dużo, ale myślę, że skoro mały ma trudności w odnalezieniu się w grupie, fiksacje związane z dietą i dotykiem, a przy tym prezentuje wysoki potencjał intelektualny, być może warto przyjrzeć się sytuacji rozwojowej u psychologa dziecięcego, który rozwieje wątpliwości lub udzieli dalszych wskazówek co do dalszej pracy z dzieckiem. Ale proszę poszukać kogoś doświadczonego.
Nie dziwi mnie Pani niepokój, jest całkowicie zrozumiały. Zachowania o charakterze kompulsji (przymusowych ruchów, ale też np. jak tu niedotykania jedzenia) powinny zostać przedstawione specjaliście. Być może mieszczą się w granicach normy i miną, ale lepiej to sprawdzić i pomóc, jeśli będzie taka potrzeba. Dzięki temu można będzie uniknąć rozwijania się kolejnych objawów.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska