Kara
Witam,
mój syn (od kilku dni 9-latek) jakiś czas temu sam kupił sobie jakieś dodatki do gry. Czasem w ramach nagrody za dobre osiągnięcia w szkole czy super zachowanie coś mu tam dokupowałam, więc miał na tablecie moje dane. Mimo iż tak zrobił, byłam z niego bardzo dumna, gdyż nie miałam pojęcia o tym, co zrobił. I po dwóch dniach sam do mnie przyszedł zapłakany i się przyznał, bo męczyły go straszne wyrzuty sumienia. Porozmawialiśmy o całej sytuacji, nazwałam sprawę jasno - to była kradzież. Wytłumaczyłam mu wszystko w tym temacie i w ramach kary musiał te pieniążki odpracować. Odkurzał, zmywał itd. Dziś sytuacja się powtórzyła, gdy sprawdzałam maila i znalazłam transakcję, której dokonał godzinę wcześniej. Dziecko jest bardzo wrażliwe, więc muszę być z nim delikatna. Powiedziałam mu, że jestem rozczarowana i bardzo mnie zawiódł. I teraz moje pytanie: jaka kara będzie adekwatna do takiego zachowania? Dziękuję za poświęcony czas i uwagę.
Ewa

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
moim zdaniem najlepiej byłoby zrobić dwie rzeczy:
1. Powtórzyć dokładnie ten sam sposób odpracowania pieniędzy w postaci określonej liczby prac domowych, bo i czyn jest tej samej wagi.
2. Powiedzieć synkowi, że dzieci nie powinny mieć dostępu do danych płatniczych rodziców i żeby uniknąć już takich sytuacji dane te zostaną usunięte z jego tabletu. Proszę powiedzieć, że Pani nie wątpi w jego dobre serce i że tak naprawdę nie chciał oszukać, ale skoro sytuacja się powtórzyła jest to wyraźny sygnał, że jest jeszcze zbyt mały, by umieć nie ulec pokusie. Usunięcie danych płatniczych to nie kara, ale ochrona i dla niego, i dla Pani przed tym, by takie sytuacje już nie miały miejsca.
Jeżeli zapracuje na nagrodę w postaci kolejnych dodatków, na jakich mu zależy, to Pani sama dokona tego zakupu zgodnie z Pani wolą, kiedy będzie na to pora i nie z jego urządzenia.
To bardzo dobrze, że stara się Pani chronić jego wrażliwość i nie wzmacniać wyrzutów sumienia. Sytuację trzeba zamknąć, postawić kropkę nad "i" i już do tego nie wracać. Mądrością dorosłego jest też umieć przyznać, że decyzja o tym, że dane były dostępne dla dziecka została podjęta zbyt pochopnie, spontanicznie i teraz po prostu trzeba ją zmienić, by nie było więcej pokusy i kłopotów.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska