9-latek nie zaśnie sam
Witam,
zawracam się do Pani z gorącą prośbą o udzielenie porady i wsparcia, ponieważ nasz 9-letni syn nie potrafi zasypiać sam. Od zawsze tak było i prawdopodobnie za długo ulegałam i pozwalałam spać z nami. Ma pokój z 3 lata młodszym bratem, ale każdy ma swoje łóżko, przy czym młodszy zasypia bez problemu, a starszy nie zaśnie dopóki mąż lub ja nie położymy się obok niego. Zasypia szybko, ale po 2 lub 3 godzinach jak się przebudzi i jak zobaczy, że śpi sam, od razu przychodzi do nas do sypialni, twierdząc, że nie umie spać sam. Jeszcze rok temu cały czas miał wymówkę, że się boi ciemności, mimo że lampka się świeci, a teraz już się nie zasłania strachem, tylko tym, że nie potrafi spać sam. Oszaleć można, rozmowy, prośby, nagrody - nie pomagają. Błagam o poradę, bo już rozważam wizytę u psychologa.
Megi

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
doskonale rozpoznaje Pani problem. Państwa syn, z różnych powodów, nie nauczył się zasypiać samodzielnie. Jego zachowanie jest w tej chwili nawykowe, wyuczone. Proszę nie obawiać się skorzystać z pomocy psychoterapeutycznej. Ona właśnie po to jest. Dobry psycholog pomoże Państwu ustalić sposób, zasady i termin zmiany tej sytuacji. Bo oczywiście trzeba to zrobić. Kiedy rodzice są zdecydowani i konsekwentni, dzieciom łatwiej przychodzi zaakceptowanie zmiany czy nowego wymagania. Dopóki Państwem targają wątpliwości (jak to zrobić? dlaczego tak się dzieje? jak powinniśmy postąpić?) nie ma szans, by sytuacja się zmieniła. Dzieci same nie rezygnują z tego, co dla nich wygodne. To proces. Praca psychologiczna z dziećmi w tym wieku, tak naprawdę polega w większości na pracy z rodzicami. Psycholog wyposaży Państwa w wiedzę i umiejętności, które pozwolą Państwa dziecku zasypiać samodzielnie, a Państwu odetchnąć. Mały będzie protestował, negocjował, próbował dalej przedłużać sprawę. To naturalne. Jeśli Państwo będą konsekwentni w stosowaniu zasad, które zostaną ustalone, spokojni i pewni sensu tego, co robią, nie będzie to trwało długo. Moim zdaniem pomoc profesjonalisty z zewnątrz bardzo Państwu pomoże.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska