Problemy ze snem u 9-latka
Dzień dobry,
mój syn w tym roku kończy 9 lat. I właściwie od urodzenia zawsze mieliśmy problemy ze spaniem. Gdy był mały, praktycznie cale noce płakał. Zasypiał na kilkadziesiąt minut i płakał godzinę, dwie i tak cały czas. W wieku około 2 lat zaczął spać dłużej, ale nadal były problemy z zasypianiem, tzn. musiało być cicho i ciemno i ktoś przy nim musiał być. Przez to, że syn budził się bardzo często, spałam razem z nim, bo nie miałam siły ciągle wstawać. Gdy miał 5 lat, rozwiodłam się z jego tatą i wyprowadziliśmy się z domu. Przeprowadzałam się 3 razy. Teraz od 2 lat mamy już swoje mieszkanie. Syn ma swój pokój. Niestety w ostatnim czasie problemy ze spaniem nasiliły się.
Syn nie chce spać sam. Przychodzi w nocy. Nawet zasypiać się boi. Trzeba przy nim siedzieć. Jak nie zaśnie, a ja odejdę, to zaczyna płakać. Wieczorem, jak zbliża się pora spania, to czasem już 2 godziny wcześniej chodzi i płacze, że nie będzie mógł zasnąć. Dodatkowo ciągle się boi, że mi lub mojemu partnerowi coś się stanie, albo że ktoś wejdzie do domu. Przed snem ciągle pyta, czy drzwi są zamknięte. Taka sytuacja dla mnie też jest stresująca i bardzo już jestem zmęczona. Naprawdę nie wiem w jaki sposób poradzić sobie z jego lękami. Bardzo proszę o poradę, co mogę zrobić. Czy mogę sobie z tym poradzić sama czy może powinnam skorzystać z jakiejś poradni?
Marzena

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
trudności Pani syna trwają od bardzo dawna, są więc silnie utrwalone. Dodatkowo ich źródło jest wielowątkowe. Ogólna wrażliwość dziecka, która mogła być związana z nadwrażliwością np. słuchową we wczesnym dzieciństwie i pierwotnie spowodować trudności z zasypianiem, to jedna rzecz. Inna - ogromnie ważna - sprawa, to Państwa skomplikowana historia rodzinna. Trudne doświadczenia rozpadu rodziny, przeprowadzki, powstania Pani nowego związku, to dość złożone i trudne sytuacje dla emocji dla dziecka. Ponadto są Państwo ogromnie skoncentrowani na "problemie z zasypianiem", a wieloletnie spanie z synem prawdopodobnie wzmogło w nim poczucie, że bez pomocy dorosłego on sobie nie jest w stanie poradzić.
Piszę o tym, by miała Pani świadomość, jak złożona jest ta sprawa obecnie. Uważam, że powinna Pani podjąć współpracę z doświadczonym i dobrym psychologiem dziecięcym. Myślę, że wyczerpała już Pani repertuar pomysłów, które miały pomóc - i u wielu dzieci prawdopodobnie by pomogły. Istotna różnica, która dotyczy Pani synka, wynika z ukształtowanego lękowego podłoża. Jeżeli u dziecka lęk jest utrwalony, niełatwo to przerwać. Proszę skorzystać z profesjonalnej pomocy i wtedy powinno się udać.
Serdecznie życzę Pani powodzenia :)
Agnieszka Sokołowska