Czy to prawidłowe zachowanie u 2,5-latka?
Witam,
mam 2,5-letniego synka, który ostatnio ma napady histerii, czasem z byle błahostki, np. nie pozwoliłam mu włożyć do wanny kartonowego pudełka i przez 15 min krzyczał, rzucał się i nie można go było uspokoić. Dopiero wyciszał się, gdy był już porządnie zmęczony i uspokaja się w moich ramionach. Tak zachowuje się przeważnie, gdy jest coś nie po jego myśli.
Wszystko jest u niego na "nie". Martwi mnie wiele jego zachowań, np. cały dzień mógłby bawić się literkami, układa je zawsze wg alfabetu. Histeria jest zaraz, jak literka jest w innym miejscu, nie jak w alfabecie. Śpiewa go nawet przez sen. Nie interesuje go nic innego. Autami nie bawił się nigdy, lubi książki, klocki, ale bawi się nimi rzadko. Dla niego istnieje jedynie alfabet i liczenie do 20. Mówi niewyraźnie, przeważnie gubi początki wyrazu, np. zamiast "jajo" jest "ao", "tak" to "tam", "lew" to "ew". Czasem mam wrażenie, że mnie nie słucha, zwłaszcza, gdy jest zaaferowany zabawą. Wykonuje polecenia, które chce. Reaguje na swoje imię. Jeśli chodzi o TV, to mu go teraz ograniczamy, gdyż mógłby cały dzień oglądać piosenki z alfabetem na YouTube. Czyli cały czas jeden temat w kółko. Nie interesuje go nic innego. Doskonale zna kolory, kształty. Przytula się tylko, gdy go o to proszę lub raz na dzień przyjdzie sam, zauważa nas tylko w sytuacjach, gdy coś chce. Mamy problem z TV i telefonem, gdyż ciężko go oderwać. Dlatego chowamy pilot i telefony. Zaraz się złości, bo chce żeby mu to włączyć. Martwi mnie jego zachowanie, gdyż boję się czy to normalne.
Monika

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Moniko,
zachowania buntownicze opisane przez Panią są częste u 2,5-letnich dzieci. Faktycznie ich sztywność w zachowaniu bywa tak silna, że nie ma mowy, by ustąpiły choć o milimetr, nie zważając na żadne racjonalne argumenty rodziców. Z tej perspektywy zrozumiała wydaje się np. awantura z kartonowym pudełkiem w wannie.
Niemniej opisała Pani też inne zachowania, które wymagają dokładniejszej analizy. Sztywność w zachowaniu, czyli nietolerancję, by coś było nie po mojej myśli, typową w buncie dwulatka, łatwo pomylić z autystyczną sztywnością w zachowaniu. Opisała Pani objawy takie jak fascynacja literami, odtwarzanie ciągle tych samych filmów, układanie liter w niezmiennym szeregu, niechęć do przytulania i brak spontanicznych zachowań tego rodzaju u dziecka to przesłanki, które sprawiają, że powinna Pani koniecznie udać się do specjalistów na ocenę rozwoju dziecka. To mały chłopiec i jeśli to są zaburzenia ze spektrum autyzmu, bardzo dużo można mu pomóc. Proszę nie zwlekać i zająć się tym jak najszybciej.
Serdecznie życzę dobrych wiadomości i pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska