Niesłuchanie i dyskutowanie 7-latka
Witam,
mam pytanie odnośnie postępowania z moim synem w wieku niecałe 7 lat. Poniżej opiszę sytuację. Syn nie słucha się jak się do niego coś mówi - np. proszę go żeby odrobił lekcje, a on ciągle dyskutuję, robi wszystko tylko nie lekcje (kręci się na krześle, zaczyna bawić się przy biurku, ciągle zadaje nam jakieś pytania żeby tylko odwlec odrabianie lekcji) i ciągle się sprzecza z nami.
Tak samo jak ma iść na spać - chce żebym czytała mu książkę, ale i tak nie słucha, jak każę mu iść spać, to dyskutuję i jęczy żebym go położyła spać. Proszę go żeby się uspokoił, a on dalej ciągle gada i jęczy.
Generalnie są ciągłe dyskusje, bo on nie rozumie, jak się do niego coś raz powie, dalej próbuje przekręcić na swoją stronę i płacze, jęczy i się złości. Jest złośliwy - zaczepia ciągle młodszego brata żeby były awantury między nimi. Jest bardzo energiczny i wybuchowy i nie można go uspokoić. Według mnie jest też uzależniony od gier na konsoli i komputerze - nie rozumie i kłóci się, jak każę mu przestać grać, bo czas na grę minął. Wpada wtedy w złość. Gry ma tylko w dni wolne od szkoły w ograniczonym czasie. Nie chcę całkowicie zabierać mu tej przyjemności.
Nie umie się sam bawić, jak ma czas wolny dla siebie, to snuje się po domu, zaczepia brata, próbuje wszczynać awantury. Dopiero jak ma karę -
siedzenie w swoim pokoju to czymś się zajmie.
W szkole jest grzeczny. Najchętniej by cały dzień przebywał z kolegą sąsiadem, od którego niestety dobrych rzeczy się nie uczy. Nie rozumie i nie godzi się z tym, jak ograniczam mu czas zabawy z nim. Mam wrażenie, że nas nie szanuje - odzywa się wybuchowym tonem, wiecznie jest obrażony, wiecznie dyskutuje z nami. Najgorzej jest, jak jesteśmy w większym towarzystwie, wtedy do tego wszystkiego jeszcze się popisuje i wariuje ze zdwojoną siłą, nie można nad nim zapanować.
Nie chcę na niego ciągle krzyczeć i dawać mu kary, bo to i tak działa na chwilę. Jest bardzo mądrym, bystrym i wesołym chłopcem, tylko nie potrafi poradzić sobie z emocjami. Robimy wszystko żeby nie był zazdrosny o młodszego brata, gramy z nim w gry, bawimy się itp. Nie wiem, jak z nim dalej postępować żeby był grzeczniejszy. Proszę o poradę.
Magda

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
z tonu Pani listu widać wyraźnie, że stara się Pani wychowywać swoje dzieci świadomie. Proszę nie zniechęcać się trudnościami. Pojawiają się u większości dzieci, spędzając sen z powiek ich rodziców.
Opisane przez Panią zachowania sprawiły, że mam taką hipotezę, że Pani mądry i bystry synek może mieć cechy nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Jest sporo książek na ten temat, w tym poradników dla rodziców jak postępować. Proszę poczytać o tym. Druga rzecz to naturalnie wpływ kolegi. Tak to już jest z chłopcami, że przykład "łobuza", "niepokornego" jest często dla nich o wiele bardziej inspirujący niż jakikolwiek inny.
Moim zdaniem postępuje Pani wychowawczo bardzo dobrze. Jest Pani konsekwentna, ale wyrozumiała. Stawia Pani wyraźne granice i ich przestrzega, co widać np. w dostępie do grania i spotkań z kolegą. Spędzają Państwo czas z synkiem w dobry, rodzinny i rozwojowy sposób, np. grając w planszówki. Dbają Państwo równowagę pomiędzy ilością uwagi poświęcanej obu dzieciom. Państwa  znakomity przykład i spokój to najlepsze wsparcie dla synka.
Dodatkowe wskazówki, które mogą Panią wzmocnić oraz pomóc znaleźć nowe pomysły pokonywania trudności wychowawczych, znajdzie Pani np. w książce Thomasa Gordona "Wychowanie bez porażek" czy Mah Ronald "Łatwe sposoby na trudne dziecko", które polecam.
Serdecznie pozdrawiam i życzę powodzenia!
Agnieszka Sokołowska