Warszawa

Porady naszych Ekspertów

1,5-roczne dziecko nie mówi

Witam,

mamy problem z naszym 1,5-rocznym synem, który nie mówi. Przeszedł etap gaworzenia, sylabizowania, a następnie zamilkł. Potrafi nie odzywać się wcale, jednak czasem wieczorami, przed snem, zaczyna coś "po swojemu" opowiadać. Zachęcany - odzywa się, ale mówi tylko baba, ba, aba, babababa. Sporadycznie również "mama". Naśladuje odgłos wydawany przez kota. Poza tym naśladuje psa, krowę i sowę, ale bez otwierania buźki. Poza tym, z niepokojących rzeczy, syn: czasem obraca autka do góry kółkami i nimi kręci oraz często nie patrzy na mnie, gdy wołam go po imieniu, jednak wie, że się do niego zwracam i wykonuje polecenia lub mi "odpowiada".

Jest radosnym pogodnym dzieckiem, lubi się przytulać, w nocy często przychodzi z łóżeczka do naszego łóżka, bawi się z innymi i nawiązuje kontakt np. w sklepie czy przychodni z obcymi dziećmi. Dużo naśladuje w tym moje miny i grymasy, robi papa, podaje cześć, przybija piątkę, puszcza oczka i buziaki, robi tup tup, pokazuje części ciała, pokazuje na obrazkach rzeczy, o które pytam, część zwierząt nie tylko z nazwy, ale po odgłosach (gdy zapytam, gdzie jest MU, wskazuje krowę itp.). Lubi, gdy ktoś z nim jest, nawet, gdy po prostu siedzi obok. Przynosi swoje zabawki, zachęcając do wspólnej zabawy, wskazuje paluszkiem, gdy coś chce - łapie za rękę i prowadzi. Ma prawidłowy apetyt. Mamy umówione spotkanie z logopedą i audiologiem, jednak chciałabym jakoś stymulować rozwój mowy syna. Zamówiłam mu książeczki z serii "Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia oraz wyrażenia dźwiękonaśladowcze" oraz "Kocham czytać książeczki 1-3". Proszę o radę jak z nimi pracować? Co jeszcze mogę zrobić żeby wspomóc mowę syna i czy jakiegoś jeszcze specjalistę powinnam z nim odwiedzić?

Angelika
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Angeliko, 

 

przede wszystkim powinna Pani wyeliminować z otoczenia Synka wszelkie stymulacje prawopółkulowe, takie jak smartfon, tablet, komputer, radio, zabawki dźwiękowe, telewizję (nawet jeśli jest ona tylko w tle, a dziecko nie patrzy na ekran), ponieważ uniemożliwiają one dziecku słuchanie mowy z otoczenia. Proszę pamiętać, aby Synek słuchał programu słuchowego codziennie i koniecznie musi się to odbywać w słuchawkach. Po wysłuchaniu programu należy wspólnie z dzieckiem oglądać obrazki w książeczkach „Kocham czytać”, które stymulują dziecko do powtarzania sylab. Ponadto proszę wprowadzić ćwiczenia ogólnorozwojowe.


Ćwiczenia dotyczące stymulacji rozwoju mowy, lewej półkuli mózgu, motoryki małej i dużej, percepcji wzrokowej i słuchowej, zabawy oraz pamięci zostały dokładnie opisane w książce J. Cieszyńskiej i M. Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia”. Logopeda określi rozwój funkcji poznawczych Synka, opracuje indywidualny program terapii oraz pokaże jak należy wykonywać poszczególne ćwiczenia. 

 

Pozdrawiam 

Katarzyna Biernacka


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć