Zachowanie 7-latka
Witam serdecznie,
mam mały problem. Mam dwóch synów, jeden ma 16 lat, zawsze bardzo dobrze się uczył i uczy. Drugi syn ma 7 lat. Od pewnego czasu jest
nieposłuszny. Ja, jako matka, zawsze bawię się z nim, w wolnej chwili gramy np. w Monopoli, na spacer chodzimy, mąż gra w piłkarzy z synem. Syn nie chce odrabiać lekcji ze szkoły, ciągle mówi, że jest zmęczony, że później odrobi, także nie chce jeść, mówi zawsze, że nie jest głodny. Nawet wieczorem przy wspólnej modlitwie nie chce uklęknąć na parę minut, bo jest zmęczony. Zawsze jak siedzi przy stole to ręką podpiera głowę, zawsze. Mój syn chodzi do nauczycielki na język polski raz w tygodniu, to także u Pani nauczycielki w domu też podpiera głowę ręką. On chodzi na język polski, bo od 13 lat mieszkamy w Irlandii. Dziś kolega mojego syna był u nas i spokojnie siedział przy stole, a mój syn wszystko robił żeby jego znajomy na niego patrzył i się śmiał. Ja z mężem bardzo się staramy o nasze dzieci. Ale z synem drugim już nie dajemy rady. Nie mamy zamiaru jego bić. Syn także mi mówi, że przeszkadzam jemu w życiu, że marnuję jego życie, więc spokojnie go zapytałam, dlaczego tak myśli, to odpowiedział znowu "marnujesz mi życie". Nie rozumiem tego, bo staram się jak mogę. Jeśli Pani psycholog może coś do mnie napisać, to bardzo to uszanuję i dziękuję bardzo.
Kasia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
żeby pomóc chłopcu i Państwu warto byłoby dotrzeć do prawdziwych źródeł problemów Państwa synka. Mogą być one bardzo złożone. On sam może ich nie znać lub nie umieć o nich opowiedzieć. Proszę pamiętać, że ma tylko 7 lat i to jest jeszcze małe dziecko. Pomiędzy Państwa synami jest duża różnica wieku, co w wielu rodzinach nieświadomie sprawia, że młodsze dziecko traktowane jest jakby było starsze niż jest w rzeczywistości, a tym samym stawiane są mu zbyt wygórowane wymagania. O ile jeszcze w sferze nauki niektóre dzieci sobie z tym radzą, o tyle w sferze emocji i funkcjonowania społecznego już nie. Warto się temu przyjrzeć.
Ponieważ synek sygnalizuje, że jest nieustająco zmęczony i nie jest w stanie podołać żadnym obowiązkom, koniecznie muszą Państwo udać się z nim do lekarza pediatry i wykonać serię badań, które pozwolą dowiedzieć się, czy jest zdrowy. Może oczywiście być tak, że on manifestuje zmęczenie, by uniknąć obowiązków, które uważa za żmudne czy nudne, ale absolutnie nie można poprzestać na takim założeniu. Być może rozwija się jakaś choroba, o której nikt nie wie. Badania medyczne są konieczne. Proszę zrobić szczegółowy wywiad u lekarza.
Kolejna rzecz to zachowanie przy koledze mające na celu zwrócenie na siebie uwagi. To typowe zachowanie chłopców o obniżonej samoocenie społecznej. Proszę porozmawiać z wychowawcami i psychologiem szkolnym i dowiedzieć się, jakie są ich obserwacje na temat funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej. Może ktoś mu dokucza? Może ktoś się śmieje? Może nie idzie mu z lekcjami tak dobrze jak innym?
Kiedy zbiorą Państwo te wszystkie informacje - wyniki badań medycznych, wywiad ze szkoły, analizę własnych zachowań w domu, proszę udać się na konsultacje do psychologa rodzinnego lub dziecięcego. Otrzymają Państwo konkretne wskazówki, co można zrobić, by zachowania synka zmieniły się na lepsze i by można było mu pomóc tak, żeby jego relacje z innymi były dobre, a nie utrwalały się negatywne.
Polecam również lekturę książki Faber Mazlish "Jak mówić, by dzieci nas słuchały. Jak słuchać, by dzieci chciały do nas mówić".
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska