Problem w przedszkolu
Witam,
proszę o poradę. Mam syna, który za parę dni będzie miał 3 latka. Od miesiąca chodzi do kindergarten w Niemczech, nie zna języka, dlatego go wysłałam żeby się rozwijał i uczył. Bardzo chętnie chodzi, ale jest problem, a mianowicie panie mówią, że jest nieposłuszny i to jest fakt, bo to widziałam, nie siedzi w miejscu, np., gdy są urodziny i na obiedzie. Panie podjęły rozwiązanie, aby nie jadł obiadów. Co mam zrobić? Zmieniać przedszkole? W nim mam jeszcze córkę i ja zostawiać na obiady, a jego zabierać? Proszę o pomoc.
Beata

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
proszę tak łatwo nie rezygnować. Dla każdego dziecka pójście do przedszkola to wielkie wydarzenie i ogromna zmiana w życiu. Mało które radzi sobie z tym od razu i bez żadnych problemów. Pani - bardzo jeszcze mały - synek jest w dodatkowo trudnej sytuacji z powodu tego, że w przedszkolu mówi się obcym dla niego językiem. Bez wątpienia warto dać mu więcej czasu na adaptację. Może ona trwać od kilku tygodni do trzech miesięcy. Jeśli taka jest decyzja personelu, by na razie zabierać go przed obiadem, a Pani jest w stanie to zrobić nie blokując sobie innych obowiązków, np. pracy zawodowej, proszę to zrobić. Proszę jednak uzgodnić, że to tylko do czasu aż mały zrozumie jak należy się zachowywać w przedszkolu. Pani dużym zadaniem w domu będzie z kolei rozmawianie z małym po polsku i tłumaczenie mu, co ma robić w przedszkolu podczas obiadu i imprez. Proszę też ćwiczyć z nim w domu poprzez zabawę "obiad w przedszkolu" i każdą udaną próbę sowicie nagradzać oklaskami, pochwałami, wyrazami dumy, drobnymi nagrodami
rzeczowymi.
Fakt, że do przedszkola z sukcesem chodzi jego siostra to też dla małego dobra wskazówka, że i jemu z czasem się uda.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska