Niepokojące zachowanie 19-miesięcznego dziecka
Witam,
Marcel ma 19 miesięcy, na ogół jest uśmiechniętym dzieckiem, ale też bardzo często się na wszystko denerwuje. Mój synek bardzo mnie, jak i wszystkich dookoła, ignoruje, nie reaguje na swoje imię, nie lubi się przytulać nawet, jeśli się uderzy, nie lubi jak się go głaska np. po rączce. Marcel w 3 miesiącu został zbadany przez fizjoterapeutę, który zdiagnozował napięcie mięśniowe. Pediatra, do którego trafiliśmy (Anglia), zlecił badanie słuchu. Nie wykryto żadnych nieprawidłowości. Byliśmy również u logopedy, który w sumie nic nie stwierdził, tylko spisał nasze słowa, a mianowicie, że przez bardzo krotki czas Marcel gaworzył, następnie zaprzestał. W 10 miesiącu kilka razy powiedział "mama", a teraz już od 2 miesięcy znowu nic nie mówi. Czy powinnam się bardzo martwic?
Paulina

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
myślę, że powinna Pani udać się z Marcelem na poszerzoną diagnozę rozwoju. To pomoże rozwiać Pani rozterki, a małemu - jeśli okaże się to potrzebne (a prawdopodobnie tak jest) zostanie udzielona kompleksowa pomoc. U małych dzieci można bardzo dużo osiągnąć w terapii dzięki plastyczności układu nerwowego. Marcel prawdopodobnie potrzebuje pracy z neurologopedą, fizjoterapeutą, terapeutą integracji sensorycznej, psychologiem i pedagogiem specjalnym. Ocena rozwoju powinna być dokonana pod kątem występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu, ale też być może innym. Proszę poszukać dobrego centrum diagnostyczno-terapeutycznego dla dzieci i działać.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska