Skarga na przedszkole
Witam serdecznie,
jestem tatą 3-letniego Filipa. Syn uczęszczał do przedszkola od września tego roku. Od samego początku mieliśmy z żoną problemy z pracownikami tego przedszkola związane z opieką nad synem. Nie interesowali się, co robi, gdzie jest i w jakim stanie. Po ok. miesiącu, po dwóch sesjach z logopedą (każda 15 min) bez naszej wiedzy logopeda zatwierdził, że syn ma autyzm, jest głuchy, nie wykonuje poleceń, nie składa zdań. O owych dysfunkcjach dowiadywaliśmy się z żoną od osób trzecich. Dyrekcja poinformowała mnie 3 tyg. po badaniach, a pani logopeda po dziś dzień jest nieuchwytna, bez kontaktu, syn jest pod kontrolą oligofronopedagoga z jednej z żarskich prywatnych przychodni, gdzie pracuje ze specjalistami. Obecnie czekamy na diagnostykę w kierunku Aspergera. Kilka dni temu syn miał nieprzyjemną sytuację - popuścił w przedszkolu rano, ale poinformowano nas o tym ok. godz. 13:00/14:00, zabieramy syna do domu, pani w rozmowie z żoną oznajmiła, że syn załatwił się w kącie, bo tam siedział cały dzień, natomiast w rozmowie telefonicznej ze mną oznajmiła, że syn się załatwił i śmierdzi i nie będzie się nim zajmować, bo się brzydzi, a poza tym nie należy to do jej obowiązków. Na drugi dzień spotkałem się z dyrektorem placówki, mówiąc szczerze zostałem olany, rozważam poinformowanie lubuskiego kuratorium oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Co by Pani poradziła?
Paweł

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
oczywiste jest, że pracownicy przedszkola mogą prowadzić jakiekolwiek badania czy zajęcia dodatkowe tylko w uzgodnieniu z rodzicami i o wyrażenie takiej zgody lub jej brak powinni być Państwo poproszeni na jesiennym zabraniu dla rodziców. Niektóre placówki mają druk obejmujący zgodę na całość oddziaływań psychopedagogicznych, w tym logopedię. Bez względu jednak na rodzaj formularza obowiązkiem jest systematyczne informowanie rodziców o oddziaływaniach podjętych wobec dziecka, obserwacjach, zaleceniach do pracy w domu itp.
Jeżeli Państwa syn jest objęty opieką specjalistyczną w poradni, byłoby dobrze, gdyby działania przedszkola i poradni szły w jednym kierunku. Jeśli chodzi o sprawowanie opieki dotyczącej higieny w grupie trzylatków jest ona oczywista i nie znam nikogo, kto by z tego sobie nie zdawał sprawy. Komentarze typu "brzydzę się tego dziecka" są niedopuszczalne w ustach pracownika przedszkola.
Każde dziecko, bez względu na stan zdrowia, wygląd czy charakter, ma prawo do szacunku, akceptacji i życzliwej opieki w przedszkolu. Jeśli oceniają Państwo pracę pracowników przedszkola jako złą, mają Państwo prawo zwrócić się do kuratora z prośbą o interwencję. Można również złożyć wcześniej skargę do dyrektora placówki, ale z Pana słów wynika, że już takie rozmowy Państwo podjęli i nie okazały się pomocne.
Agnieszka Sokołowska