5-latek mało mówi, jest nerwowy i moczy się
Dzień dobry,
mój 5-letni syn ma stwierdzoną dyzartrię, tylko że nie chce zbytnio ćwiczyć, a jak już da radę, to szybko się denerwuje, bije, krzyczy, płacze, jest nerwowy, ma problem z koncentracją, nie wiem, jak go zachęcić do ćwiczeń, nawet przez zabawę - nie jestem osobą kreatywną. Jeszcze, mało tego, moczy się w nocy, nie jest to każda noc, ale jest, a raz na jakiś czas zdarzy się w dzień. Co robić? Czy może potrzebna jest wizyta u specjalisty?
Elżbieta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Elżbieto,
tak, zdecydowanie wskazana jest wizyta i opieka specjalistyczna. Jeżeli nie jest Pani - z różnych powodów - w stanie prowadzić sama zajęć rozwijających mowę, koncentrację uwagi i inne umiejętności, proszę pomyśleć o zatrudnieniu kogoś, kto to będzie umiał i chciał robić (wielu studentów psychologii i pedagogiki przyjmuje taką pracę). Może też Pani zapisać syna na stałe zajęcia do specjalisty w poradni psychologiczno-pedagogicznej, organizacji pozarządowej lub w gabinecie prywatnym.
Z Pani opisu wynika, że syn potrzebuje zróżnicowanych form zajęć, nie tylko logopedycznych. Proszę z tym nie zwlekać. Jeśli sprawy nie zaczną się poprawiać już teraz, w szkole trudności będą tylko większe.
Moczenie się w nocy prawdopodobnie wskazuje na silne przeżycia emocjonalne chłopca, np. poczucie porażki, frustrację, brak akceptacji. Proszę przyjrzeć się jego doświadczeniom  nie tylko w domu, ale i w przedszkolu, wśród rówieśników.
Pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska