Jak sobie poradzić z biciem u rocznego dziecka?
Witam,
problem dotyczy mojej 13-miesięcznej córeczki. Ostatnio coraz częściej mnie bije. Nie robi tego w napadach złości, te raczej się u niej nie zdarzają. Najczęściej takie zachowanie pojawia się podczas zasypiania, a także przy zabawie. Hania uderza mnie w twarz, ja od razu chwytam jej rączkę i mówię stanowczo, że nie wolno bić, bo to boli. Jednak ona, zamiast przestać, zaczyna się śmiać i bije dalej - uważa to za zabawę. Naprawdę nie wiem, skąd u niej takie zachowanie i jak się go pozbyć. Jest tym bardziej kłopotliwe, że kiedy pojawia się podczas zasypiania, Hania zamiast po kilku minutach, zasypia czasami nawet po godzinie - próbujemy zasnąć, ona uderza mnie w twarz, zwracam jej stanowczo uwagę i przytrzymuję rączkę, Hanię to rozbawia, uderza ponownie i tak w kółko. Zdarza się, że bije też w złości. Bardzo proszę o radę, to bicie sprawia mi ogromną przykrość i czasami naprawdę tracę już cierpliwość.
Kasia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
postępuje Pani prawidłowo nie pozwalając Hani na takie zachowania i stanowczo mówiąc: nie wolno. Trudno powiedzieć, dlaczego ją to śmieszy. Być może chodzi o minę, jaką Pani robi.
Wygląda to też tak, jakby Hania traktowała bicie wieczorem jak rytuał przy zasypianiu. Skoro podejmowane przez Panią działania nie przynoszą efektu i mimo stanowczego "nie" i przytrzymania rączki Hania w kółko powtarza bicie aż do znudzenia, proszę wprowadzić inną reakcję, która pozwoli jej zobaczyć, że to nie jest fajne i że mamie jest przykro.
Proszę może np. wyjść z pokoju i nie pozwolić jej iść z Panią. Smutna mina, cisza i nawet łzy też mogą się okazać pomocne. To pewnie trochę potrwa, ale Hania jest już w wieku, w którym (nieduża) dawka frustracji, czyli przykrego dla niej doświadczenia, niemożności spełnienia własnej potrzeby (np. pójścia z mamą), pomaga dzieciom nauczyć się określonych zachowań lub wyeliminować niepożądane.
Powodzenia i wytrwałości!
Agnieszka Sokołowska