Płacz w przedszkolu
Witam,
piszę do Pani w związku z moja córeczką. Amelka ma prawie 4 latka, od ponad roku chodzi do przedszkola. Zawsze uśmiechnięta biegła do sali, do dzieci, nigdy nie było płaczu, nawet na samym początku jak zaczynała przygodę z przedszkolem, to inne dzieci płakały, a ona szła zadowolona. Od 3 tygodni córka nagle zaczęła płakać i płacze codziennie rano jak tylko wejdziemy do przedszkola. Rozmawiałam z Panią przedszkolanką i mówi, że nic się nie wydarzyło, co mogłoby zmienić nastawienie córki. Panie wielokrotnie rozmawiały z Amelką, ja również, jednak ona nic nie mówi, tylko tyle że chce być z mama. Płacz jest rano przy wejściu do przedszkola ok. godzinę, a później się uspokaja, bierze udział w zajęciach i do domu wraca z uśmiechem i opowiada, że było fajnie. Ale wieczorem prosi żeby jutro nie iść do przedszkola i tak codziennie. Już nie wiem, co mam robić i skąd nagle taka zmiana u niej. Jak pytam, czy coś się stało albo czy się boi, to odpowiada, że nie, ale chce zostać ze mną i się przytulać. Proszę o radę, bo wykańcza mnie to psychicznie, bo martwię się o córkę.
Ewa

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry Pani Ewo,
jeśli nie udało się znaleźć żadnych obiektywnych powodów (nikt jej nie zrobił krzywdy, niczego się nie przestraszyła), które uzasadniałyby zmianę nastawienia Amelki do pójścia do przedszkola, to prawdopodobnie Pani córeczka przeżywa z opóźnieniem lęk separacyjny. Jest on prawidłowym i koniecznym etapem w rozwoju psychicznym małego dziecka. Typowo występuje w trzecim roku życia, lecz Amelka - która z entuzjazmem ruszyła do grupy maluchów i nie płakała wraz z pójściem do przedszkola - jakoś ominęła ten czas i wygląda na to, że teraz nadrabia. Zasadność tej hipotezy potwierdza fakt, że po porannym płaczu uspokaja się i dobrze bawi się w przedszkolu, a do domu wraca radosna. Nic dziwnego, że Pani to bardzo przeżywa. Ten czas w życiu dzieci nie jest łatwy dla ich mam. Jeśli jednak uda się Pani zachować spokój, nie dopytywać Amelki nadmiernie o to, dlaczego nie chce iść do przedszkola, odwracać jej uwagę i ogólnie nie koncentrować się zbytnio na problemie, to sytuacja powinna wrócić do normy w ciągu kilku tygodni.
Serdecznie życzę powodzenia!
Agnieszka Sokołowska