Lęk przed jedzeniem
Witam,
mój 3,5-letni synek od ok. 6 m-cy bardzo boi się jeść. Boi się także przełykać i żuć. Stres jest tak duży, ze ciągle pojawiają się odruchy wymiotne lub wymioty. Sam nie chce brać jedzenia, nawet podając mu pokarmy łyżeczką (np. zupa, jogurty) dławi się i krztusi. Sama myśl o jedzeniu widać, że go stresuje. Jak można mu pomóc? Jak pokonać ten lęk? Dodam, że nic traumatycznego nie przeżył, niczym się poważnie nie zakrztusił. Od dłuższego czasu miał problem z prawidłowym żuciem (były wizyty u neurologopedy), to czasem powodowało małe krztuszenie się, ale nie było tak źle jak teraz - widać u niego ogromny stres. Zjada coś lepiej, gdy patrzy na telewizor, jak przestaje myśleć o tym, że je, ale sam nigdy nie chce. Sam mi mówi, że się boi, chociaż chciałby coś zjeść. Proszę o poradę, co robić w tej sytuacji, bo jestem już załamana. Nie umiem mu pomóc. Trudno mi się patrzy jak dziecko ciągle się denerwuje przy jedzeniu, a to utrudnia mu funkcjonowanie.
Inez

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
problem, o którym Pani napisała, jest poważny i trudny do leczenia. Wymaga to sporo czasu i umiejętnego balansowania przez rodziców pomiędzy nieokazywaniem dziecku nadmiernego skupiania się na jedzeniu (bo to wzmacnia objaw), a dbaniu o to, by nie dopuścić do nadmiernej utraty wagi.
Myślę, że koniecznie muszą znaleźć się Państwo pod opieką psychologów specjalizujących się w zaburzeniach odżywiania u dzieci. Nie jest ich wielu. Może znajdzie Pani kogoś odpowiedniego kierując się hasłem anoreksja dziecięca (to nie to samo, ale taki specjalista może pomóc i w takiej trudności). Takich specjalistów można też znaleźć w oddziałach przyszpitalnych. Dziecko jest zbyt małe na psychoterapię, ale ponieważ podstawą problemu jest lęk, muszą Państwo pracować rodzinnie z psychoterapeutą (eliminuje się objaw poprzez zmianę zachowań rodziców, to powinno pociągnąć za sobą zmianę w zachowaniu dziecka, ale potrzeba tu cierpliwości i czasu). W osobnym mailu za pośrednictwem moderatora przesyłam Pani namiar na bardzo doświadczoną w leczeniu problemów z jedzeniem neurologopedę. Proszę spróbować umówić się do niej na konsultację.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska