3,5-latek krzyczy w nocy
Witam,
nasz synek ma już ponad 3,5 roku. Problem ze spaniem jest właściwie od zawsze, jeszcze nigdy nie przespaliśmy całej nocy. Czy przed przedszkolem, czy już jako przedszkolak jego sen jest bardzo zaburzony. Krzyki, płacz to standard. Próbowaliśmy już wielu rzeczy - zapewnialiśmy dzień z mała ilością wrażeń lub odwrotnie - zapewnialiśmy dzień pełen atrakcji, staraliśmy się (w miarę rozsądku) nie stawać mu na drodze. Syn ma mocny charakter, do niedawna większość spraw chciał załatwiać krzykiem i biciem. Dalej tak próbuje swoich sił, ale wtedy staramy się o pokojowe rozwiązanie problemu i pójście na kompromis. Zastanawiam się, czy te nocne krzyki to wynik przeżywania różnych sytuacji, czy ma koszmary, a może jest to kwestia bardziej medyczna (syn ma powiększone migdałki) i po wycięciu problem może zniknąć. Proszę poradzić, co możemy zrobić w domowych warunkach, żeby uspokoić naszego chłopca w nocy.
Małgorzata

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
trudności ze snem i zasypianiem występuje u bardzo dużej liczby dzieci, nawet to szóstego lub siódmego roku życia. Zazwyczaj związane jest to z dynamicznym dojrzewaniem układu nerwowego i sprawia, że wielu rodziców jest zaniepokojonych zachowaniem swojego dziecka. Często trudności tego typu zanikają same, z czasem. Jeżeli jednak uważają Państwo, że trudności syna są bardzo nasilone lub pojawiają się bardzo często, to radziłabym udać się do specjalisty w celu konsultacji. Specjalista - psycholog dziecięcy - przeprowadzi szczegółowy wywiad, a następnie postara się znaleźć ewentualne źródła problemu i zaproponować metody poradzenia sobie. Z psychologiem dziecięcym można umówić się do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub do prywatnej poradni psychologicznej (wizyta płatna).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek