Pobudzenie seksualne dziecka
Witam,
moja córka ma obecnie 5 i pół roku, wieczorami, również w ciągu dnia, "ściska nogi" jak to nazywam. Mocno ściska uda i porusza nogami ocierając się w kroczu i w ten sposób pobudza się. Czasem wydaje przy tym dźwięki. Jak sama mówi lubi to robić, bo to przyjemne w "sisi". Bywa, że w ciągu tygodnia robi to z 5 razy. Nie przeszkadza jej, że ktoś inny jest w pokoju. Nie wiem czy to normalne, by dziecko w tym wieku już się interesowało takimi sprawami, czy lepiej udać się z nią do specjalisty.
Rozmawiałam z córką, by przestała lub przynajmniej ograniczała się, ale to daje efekt na krótko. Wiem, że krzyczeć nie można, bo nic to nie pomoże. Nie pamiętam, od kiedy córka zaczęła tak robić, ale trwa to bardzo długo, lecz teraz jest to bardzo nasilone. Bardzo proszę o podpowiedź czy to normalne zachowanie.
Pati

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
masturbowanie się przez małe dzieci może mieć rozmaite przyczyny. Rzeczywiście krzyczenie może tylko pogorszyć sprawę i wpędzić dziecko w poczucie winy, które może mieć skutki nawet w dorosłości. Zamiast tego lepiej delikatnie przekierowywać uwagę dziecka poprzez zainteresowanie go czymś innym. To oczywiście doraźne rozwiązanie. Tego rodzaju zachowania seksualne u dzieci bywają uzasadnione rozwojowo i wszystkie typowo rozwijające się dzieci zwykle między 4 a 5 rokiem życia interesują się narządami płciowymi i eksperymentują. Natomiast nie wszystkie dzieci manifestują takie zachowania publicznie. Jeśli tego rodzaju objawy są nasilone u dziecka do stopnia, który utrudnia rodzinne czy społeczne życie, warto zasięgnąć bezpośredniej porady seksuologa dziecięcego.
Agnieszka Sokołowska