Poznawanie siebie przez 7-latkę
Witam,
od pewnego czasu zauważyłam, że moja 7-letnia córka się dotyka, tzn. "onanizuje się". Robi to u siebie w pokoju, ale też gdy kąpie się z młodszą, 11-miesięczną córką. Robi to praktycznie jak tylko zrobi wszystkie obowiązki domowe, przed telewizorem oglądając bajkę czy film. Nie wiem, jak mam reagować i czy reagować. Nieswojo czuję się, gdy to widzę, ale nie wiem jak mamy z mężem reagować. Proszę o podpowiedź jak mam się odnaleźć w tej sytuacji, czy to normalne i czy powinnam zareagować?
Nadia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
zachowania opisane przez Panią zdarzają się u kilkuletnich dzieci i nie stanowią przekroczenia normy rozwojowej. Człowiek od urodzenia jest istotą płciową, inaczej mówiąc - seksualną, choć oczywiście w przypadku dzieci nie ma to takiego znaczenia jak u dorosłych. Jednakże w ramach okresu rozwojowego pojawia się etap związany z zaciekawieniem, poznawaniem własnego ciała. Wiąże się to z zachowaniami takimi jak u Państwa córeczki.
Czasami dzieci w ten sposób rozładowują emocje lub zmęczenie. Dopóki sprawa ma charakter subtelny, nie należy jej demonizować, a na pewno w żaden sposób dziecka karać lub wyśmiewać. Jeżeli jednak sprawy nabierają charakteru publicznego, stają się - jak sama Pani o tym pisze - krępujące dla otoczenia, należy z dzieckiem delikatnie porozmawiać o tym, że nie robi nic złego, ale że takie zachowania nie są przyjęte publicznie wśród ludzi.
Jeśli nie czują się Państwo gotowi do takiej rozmowy z córeczką, warto wcześniej wybrać się na wizytę do dobrego psychologa dziecięcego (sami rodzice, bez córeczki), który dokładnie powie Państwu jak z małą porozmawiać.
Życzę powodzenia i pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska