Co zrobić?
Dzień dobry,
moja córka w październiku skończy 5 lat. Uczęszcza do Przedszkola Miejskiego. W ubiegłym roku była w grupie mieszanej, czyli były 3-, 4- i 5-latki. W tym roku 5-latki są w grupie z 6-latkami,a 4-latki z 3-latkami i moja córka jako jedyna jest w tej grupie z maluchami. Będę rozmawiała w tej sprawie z Panią dyrektor, ale nie wiem, jakie mam szanse, że córka zostanie przeniesiona z grupy maluchów. I nie wiem, co jam teraz zrobić. Pozdrawiam!
Elżbieta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
tego rodzaju podział grup jest dość często praktykowany w niedużych przedszkolach. Pani córka, która w przyszłym miesiącu skończy 5 lat, rocznikowo należy do grupy pięciolatków, więc wskutek zmiany powinna raczej trafić do grupy starszaków. Proszę oczywiście poprosić Panią dyrektor o pisemne uzasadnienie podjętej przez nią decyzji. Można również napisać odwołanie (w takim piśmie powinno się jednocześnie odwołać od decyzji dyrektora, którą to decyzję uważa się za niesłuszną i krzywdzącą dla swojego dziecka).
Jeżeli dziewczynka rozwija się zgodnie z normą wiekową, czyli przejawia zachowania nieodbiegające od typowych dla jej rówieśników - np. jest samodzielna podczas ubierania się, jedzenia i sprzątania, umie wypowiadać się zdaniami, bawi się swobodnie w zabawy tematyczne z innymi dziećmi oraz potrafi rysować, wycinać nożyczkami, śpiewać piosenki itp, a także nie prezentuje deficytów w zachowaniu, nie jest nadmiernie nieśmiała ani agresywna, to nie ma powodów, by była w grupie młodszych dzieci.
Agnieszka Sokołowska