Przeniesienie do młodszej grupy
Witam,
mój syn uczęszcza do przedszkola od dwóch lat. Jest rocznikiem 2012. Powinien chodzić do grupy czwartej, gdzie wprowadza się już książki i zaczyna się nauka. Nie informując mnie o niczym 1 września zostaliśmy postawieni przed faktem dokonanym, że nasz syn został dokooptowany do grupy 3 z dziećmi oczywiście rok młodszymi od siebie. Dyrektorka tłumaczy się tym, że musiała przyjąć dzieci 5 i 6-letnie, które wcześnie nie uczęszczały do przedszkola i dlatego musiała cofnąć kilkoro dzieci do młodszych grup. Ta sytuacja bardzo mnie bulwersuje w szczególności, że jego rówieśnicy zaczynają już naukę i w tej grupie, której zostaje, jeszcze leżakują, co jest dla mnie nieporozumieniem żeby mój 5-letni syn spał w przedszkolu. Czy pani dyrektor ma takie prawo bez mojej zgody przenosić dziecko i jak mogę z walczyć?
Iwona

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
decyzja podjęta przez panią dyrektor jest podyktowana czynnikami organizacyjnymi placówki, a nie indywidualnym dobrem dziecka. Jeżeli Pani syn rozwojowo nie wykazuje potrzeby pozostania w grupie z dziećmi młodszymi, to tego rodzaju decyzja nie jest dla niego korzystna. Młodsza grupa nie będzie stymulować jego rozwoju do przodu, wręcz przeciwnie.
Powinien kontynuować zajęcia z równolatkami, tym bardziej że już od dwóch lat stanowią jego grupę. To dzieci, które zna. Dlaczego ma rozumieć to, że już nie są jego grupą? Racja jest po Pani stronie i ma Pani wiele argumentów, które posłużą obronie Pani stanowiska.
Może Pani zrobić kilka rzeczy. Po pierwsze złożyć pisemne odwołanie od tej decyzji do dyrektora placówki, argumentując powody, dla których ta decyzja godzi w dobro Pani dziecka (w takim piśmie powinno się jednocześnie odwołać od decyzji dyrektora, którą to decyzję uważa się za niesłuszną i krzywdzącą dla swojego dziecka). Jeśli to nie okaże się skuteczne, może Pani skorzystać z wyższej instancji urzędowej i skierować zażalenie na decyzję dyrektora do organu nadzoru pedagogicznego, czyli do kuratorium oświaty.
Jeśli będzie taka potrzeba można też zwrócić się po opinię do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której specjaliści uzasadnią dlaczego dziecko powinno pozostać w swojej dotychczasowej grupie.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska